Američki tehnološki divovi objavili rat dezinformacijama o pandemiji, EU upozorava: "Još uvijek ne radite dovoljno!"

Autor:

  • Tea Trubić Macan

02.04.2020.

European Commission vice-president in charge for Values and Transparency Vera Jourova (L) shakes hands with the founder and CEO of US online social media and social networking service Facebook Mark Zuckerberg (R), in Brussels, on February 17, 2020. (Photo by Kenzo TRIBOUILLARD / AFP)
Kenzo TRIBOUILLARD / AFP

Potpredsjednica Europske komisije zadužena za zaštitu europskih vrijednosti i transparentnost Vera Jourova (lijevo) i izvršni direktor Facebooka Mark Zuckerberg

Osim što pandemija koronavirusa svakom sekundom nepovratno mijenja svijet kakav smo do sada poznavali, globalna zdravstvena kriza ima potencijal promijeniti dinamiku jednog od najkompliciranijih odnosa; onoj između europskih regulatora i američkog tehnološkog sektora.

Europske vlade i institucije EU posljednjih dana pokušavaju stati na kraj lažnim tvrdnjama i dezinformacijama koji se tiču pandemije, a doprinose nepotrebnom širenju panike među ionako uplašenim građanima ili umanjivanju opasnost koja im prijeti.

Platforme za društvene mreže proglasile su rat širenju dezinformacija na internetu, što je kriomice impresioniralo Europsku uniju, no briselski birokrati sada strahuju da bi tehnološki divovi nakon što zdravstvena ugroza prođe mogli situaciju iskoristiti kao dokaz argumentu da uistinu mogu sami sebe regulirati. Argument je to kojeg je Bruxelles glatko odbijao razmotriti.

Danas je situacija drugačija. Povjerenica Vera Jourová je prošloga tjedna održala telesastanak s predstavnicima tehno divova na kojem je od njih tražila veći angažman oko presretanja dezinformacija na internetu koji ugrožavaju javno zdravlje u jeku pandemije COVID-19, na što su se svi spremno obvezali.

Ovoga je tjedna Facebook sa svoje platforme uklonio video govora brazilskog predsjednika Jaira Bolsonara temeljem argumenta da je lider hotimično širio dezinformacije o koronavirusu. Twitter je isti argument iskoristio kako bi sa svoje platforme uklonio nekoliko njegovih objava, ali se angažirao i oko postova drugih kontroverznih političara poput Nicolasa Madura i Rudyja Giulianija koji su, također, na svojim profilima dijelili dezinformacije. YouTube posljednjih dana češće koristi umjetnu inteligenciju za presretanje problematičnog sadržaja, a platforme poput Facebooka i Instagrama počeli su prikazivati tzv. „edukativni pop-up“ informacija o pandemiji koje preuzimaju sa službenih stranica Svjetske zdravstvene organizacije.

Jedan lobist koji predstavlja tehnološku kompaniju u EU za Financial Times je anonimno prokomentirao hoće li korporacije ovu krizu iskoristiti u korist argumenta da bi se kasnije trebale same regulirati. „U ovome trenutku malo tko razmišlja na koji će način poteze koje sada poduzima iskoristiti u budućnosti za vlastitu korist, ali smatram da je taj zaključak legitiman.“

No, stručnjaci iz EU upozoravaju da mjere korporacija i dalje nisu dovoljne, zato što 'štetan sadržaj i dalje postoji na njihovim platformama, ali u privatnim forumima i oglasima'.

„Još uvijek postoji more gnjusnih dezinformacija o širenju koronavirusa, pa još uvijek smatramo da EU treba sustavna regulacija.“