
Direktiva o autorskom pravu na jedinstvenom digitalnom tržištu, koja bi u države članice Europske unije trebala biti implementirana do 7. lipnja 2021., donosi novo pravo nakladnika informativnih publikacija kao autorskom srodno pravo. Riječ je o takvom pravnom položaju nakladnika prema kojem bi oni mogli kontrolirati korištenje svojih informativnih publikacija na internetu i naplaćivati njihovo korištenje, kad je riječ o komercijalnim korištenjima na internetskim platformama. Pri tome, obveznik sklapanja ugovora za korištenje zaštićenih informativnih publikacija i obveznik plaćanja je samo platforma a ne i krajnji korisnik. Krajnji korisnici su izuzeti od bilo kakve odgovornosti ako postupaju nekomercijalno, pa čak i u slučajevima kad ostvaruju malu komercijalnu korist.
Prva država u Europskoj uniji koja je u svoj nacionalni zakon kojim se uređuju autorska i srodna prava uvrstila ovo pravo nakladnika informativnih publikacija slijedom Direktive o autorskom pravu na jedinstvenom digitalnom tržištu je Francuska (nije još implementirala cijelu Direktivu već dio koji se odnosi na novinske nakladnike), u listopadu 2019. godine. Inače, srodno pravo nakladnika informativnih publikacija postojalo je i prije spomenute Direktive u Njemačkoj i Španjolskoj, što je i poslužilo kao uzor za propisivanje odredaba Direktive o autorskom pravu na jedinstvenom digitalnom tržištu.
U kontekstu novog francuskog zakona, nakladnici informativnih publikacija su, međutim, slijedom jednostranog postupanja Googlea, stavljeni u još gori položaj no što su ga na internetu imali prije stupanja na snagu toga zakona. Google News, Google Discovery i Google Search usluge su, umjesto da pristupe pregovorima i dogovore s nakladnicima informativnih publikacija i novinarima uvjete korištenja njihovih sadržaja na ovim platformama, uputili jednostranu ponudu da će na platformama stavljati linkove i cijele naslove novinskih članaka, bez fotografija i video priloga, a ako nakladnik želi da se njegovi sadržaji pojave na ovim platformama, moraju ih dati besplatno i bezuvjetno. Pravno i realno gledano, to ne bi bio problem kad ove platforme ne bi bile povezane u smislu prava tržišnog natjecanja i ne bi zauzimale 90% posto francuskog digitalnog tržišta internetskih pretraživača. Ovako, s tolikim udjelom na tržištu i monopolnim položajem, ovakvim uvjetima Google je praktično onemogućio francuske nakladnike informativnih publikacija da uopće dođu do krajnjeg korisnika nekom metodom pretraživanja. Francuski nakladnici takvim jednostranim postupanjem bili su primorani davati sve svoje sadržaje besplatno. Istodobno, odmah su u siječnju pristupili pravnoj bitci za prava nakladnika informativnih publikacija.
Komentari
0