Europarlamentarci 'stisnuli gas do daske' i povećali ograničenja ispušnih plinova iz automobila

Autor:

  • Sam Morgan/ EURACTIV.com

11.09.2018.

Close-up Of Two Exhaust Pipe On The Car, Image: 335387387, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Panthermedia
Profimedia, Panthermedia

Ilustracija

Proizvođači automobila morat će smanjiti emisiju ugljičnog dioksida za 45 posto do 2030. godine, odlučili su tako članovi Odbora za okoliš Europskog parlamenta u ponedjeljak navečer tijekom glasanja o izmjena prijedloga Europske komisije.

Europski zakonodavci su odlučili da je ciljano smanjenje od 30 posto koje je Europska komisija do sada predlagala nedostatno, stoga su ga odlučili povećati na 45 posto. Istovremeno, odlučili su povećati privremeni cilj za 2025. godinu s prvotnih 15 posto na 20.

Za izvješće Miriam Dalli, zastupnice socijalista i demokrata u Europskom parlamentu, glasovalo je 38 zastupnika, dok ih je 23 bilo protiv. Sada slijedi glasovanje koje će se održati na plenarnoj sjednici u listopadu.

Dalli je bila vidljivo oduševljena podrškom svojih kolega, naglasivši pritom kako je njezin uspjeh postignut unatoč 'intenzivnom lobiranju'. Nakon što je Europska komisija objavila svoj prijedlog u studenom prošle godine, automobilska industrija oštro je kritizirala predložene ciljeve i propise za smanjenje emisije ugljičnog monoksida.

Europsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) tvrdi da je najrealnija opcija smanjenje emisije za 20 posto, navodeći da će u suprotnom radna mjesta biti kompromitirana. Međutim, Dalli je oštro odbacila takav argument.

Zastupnici su istovremeno izglasali povećanje prodajnih ciljeva vozila s niskom i nultom stopom emisije ugljičnog dioksida na 20 posto do 2025. godine, tj. 40 posto do 2030. godine. Istovremeno, nova zakonska regulativa predviđa i penalizaciju onih proizvođača automobila koji neće uspjeti postići zadane ciljeve. Te je mjere pozdravila i Europska organizacija za zaštitu potrošača. S druge strane, premašivanje prodajnih ciljeva bilo bi nagrađeno vrijednim emisijskim jedinicama.

Glasovanje u Strasbourgu pokazalo je da europarlamentarci ne prihvaćaju tvrdnje proizvođača automobila da uzrok smanjene potražnje za električnim vozilima leži u slaboj infrastrukturi za punjenje takvih vozila, već se slažu s nevladinim organizacijama, poput organizacije Promet i Okoliš (T&E), da su loši prodajni rezultati posljedica slabog izbora vozila.

No, izvješće malteške zastupnice nije dobilo samo pohvale. Organizacija Promet i Okoliš tvrdi da će Unija, čak i s ovakvim ambicioznim vizijama, doseći tek 60 posto ciljeva potrebnih da bi prometni sektor ispunio obveze iz Pariškog sporazuma.

Odbor je pak predložio da sva nova osobna vozila do 2040. godine moraju biti prilagođena odredbi za nultu stopu emisije, što bi u konačnici doprinijelo zadatku Europske komisije da počne pripremati klimatsku strategiju kojim bi ispunila ciljeve Pariškog sporazuma.

Zakonodavci su tvrdeći da nije kod svih proizvođača moguće ukinuti emisiju ugljikovog dioksida pokušali ukinuti ili barem izuzeti pojedine specijalizirane proizvođače automobila, no taj amandman u konačnici nije bio prihvaćen.

Skandal Dieselgate i dalje aktualan

Dalli se u svom izvješću založila i za otklanjanje propusta u ispitivanju emisija CO2 kako bi se izbjeglo ponavljanje skandala 'Dieselgate', koji je zahvatio gotovo 11 milijuna vozila diljem svijeta.

Zakonodavci su podržali uvođenje ispitivanja u stvarnim uvjetima kao sastavnog dijela utvrđivanja emisija iz osobnih vozila, čime se ograničava prostor za manevar proizvođača u laboratorijskim uvjetima.

Rezultati nedavnog istraživanja Zajedničkog istraživačkog centra Europske komisije pokazali su da neki od proizvođača već koriste slabosti novog svjetski usklađenog postupka ispitivanja lakih vozila (WLTP) kako bi povećali vrijednosti zabilježenih emisija.

Naime, prema novim pravilima koja su trenutno u pripremi, vrijednosti zabilježene u razdoblju između 2020. i 2021. godine poslužit će kao polazišne vrijednosti za određivanje budućih ciljeva. Određeni neimenovani proizvođači navodno su ugrađivali ispražnjene akumulatore i podešavali promjenu brzina kako bi povećali potrošnju goriva.

Teretna vozila u EU

Uz pravila koja se odnose na osobna i kombi vozila, Komisija je po prvi puta pokušala ograničiti emisije ugljikovog dioksida iz teretnih vozila. Proizvođači su kritizirali Komisiju da je jednostavno prekopirala svoj prijedlog za osobna vozila. No, Bas Eickhout, zastupnik nizozemske stranke Zelenih koji je zadužen za izmjene prijedloga Komisije, uvjeren je kako je činjenica da je Odbor za okoliš podržao ovo ambiciozno izvješće za osobna vozila zapravo „dobar znak kad su u pitanju teretna vozila“.

U svojoj izjavi za EURACTIV, Eickhout kaže da podrška Odbora pokazuje namjeru Parlamenta da „bude predvodnik primjene novih tehnologija u prometnom sektoru“ te dodao kako bi slično stajalište kad su u pitanju teretna vozila „doprinijelo čistijim gradovima, a Uniju dovelo na pravi put za provođenje Pariškog sporazuma“.

Uspije li izvješće zastupnice Dalli dobiti sličnu potporu tijekom glasovanja na plenarnoj sjednici Parlamenta zakazanoj za prvi tjedan u listopadu, te nakon što tjedan kasnije Vijeće ministara EU donese svoje službeno stajalište, krenut će se u trostrane pregovore.

Dok države poput Francuske, Irske i Nizozemske podupiru ovako visoke ciljeve, neizvjesno je može li Dalli računati na potporu Komisije u svojim naporima da dokaže manje razvijenim članicama opravdanost svojih prijedloga.

Iako je Komisija zapravo pokazala svoju podršku tijekom razgovora o nekim od predmeta iz Paketa za čistu energiju, direktor Glavne uprave za klimatsku politiku pri Komisiji Mauro Petriccione već je kazao kako bi ukupni ciljevi veći od 30 posto mogli dovesti do ozbiljnih socijalnih posljedica.

Inačica na drugom jeziku / Alternate language version