Kako je završila žestoka rasprava o višegodišnjem proračunu Europske unije
U donošenju sedmogodišnjeg proračuna Europske unije za razdoblje nakon 2020. godine razilaženja među članicama su tolika da je novi rok za dogovor sa svibnja 2019. godine prebačen na jesen sljedeće godine, u vrijeme kada istječe mandat Europskoj komisiji i predsjedniku Vijeća Donaldu Tusku.
Predsjednik Europske komisije Jean-Claude Juncker i predsjednik Europskog vijeća Donald Tusk Yves Herman / REUTERS
Koliko god čudno zvučalo, nekim liderima Europske unije bilo je lakše raspravljati na prošlotjednom summitu u Bruxellesu o neugodnoj temi o Brexitu nego o višegodišnjem financijskom okviru, odnosno sedmogodišnjem proračunu EU za razdoblje nakon 2020. godine teškom više od 1.140 milijardi eura. Ta tema i Brexit su na neki način i povezane. No za razliku od Brexita, o čemu postoji puno jedinstvo svih 27 članica EU, razlike oko višegodišnjeg proračuna su tako velike da je teško u ovom trenutku i zamisliti dogovor između država članica, a da se tim dogovorom složi i Europski parlament.
Zato su se, jednostavno, šefovi država odnosno vlada članica EU prošli tjedan složili da kao novi rok za dogovor o tome postave sastanak Europskog vijeća na jesen sljedeće godine, otprilike u vrijeme kada istječe mandat sadašnjoj Europskoj komisiji i predsjedniku Vijeća Donaldu Tusku. Do tada će EU imati i novi saziv Europskog parlamenta.
Dakle lideri EU su time priznali da odustaju od očito nerealnog cilja postizanja sporazuma do kraja svibnja sljedeće godine, odnosno prije održavanja europskih izbora.
Uvijek kada se usvaja ovakav višegodišnji financijski okvir EU, isplivaju razlike u interesima između država članica i sklapaju se savezništva oko promicanja određenih prioriteta. I ovaj je put Europska komisija predložila proračun koji je neto uplatiteljima prevelik, a Europskom parlamentu premali. Države poput Hrvatske, ali i druge koje su ispod prosjeka EU po razvijenosti ne žele značajnije smanjenje sredstava za kohezijsku politiku i poljoprivredu.
Otkad je Europska komisija u svibnju ove godine objavila prijedlog proračuna, počeli su i pokušaji približavanja stavova, ali oni nisu daleko odmakli.
Sve je počelo kada je Komisija objavila prijedlog koliko će iznositi ukupni proračun za sedam godina. Iako su govorili da će biti manji, on je zapravo veći, tj. da će manji EU, bez Britanaca, imati veći proračun. To je djelovalo neprihvatljivo onima koji su po glavi stanovnika najveći neto uplatitelji u taj proračun, tj. Nizozemcima, Austrijancima, Fincima, Šveđanima i Nijemcima.
Uz to sada treba popuniti i rupu od blizu 14 milijardi eura godišnje koja se stvara odlaskom Velike Britanije koja je bila veliki neto uplatitelj u proračunu EU.
Najvažnija objava bila je ona o kriterijima dodjele novca iz kohezijske politike i iz zajedničke poljoprivredne politike. Za to je do sada išlo više od 70 posto ukupnog proračuna Europske unije, a sada će doći do značajnog smanjenja. Komisija je najprije priznala da će biti smanjenja, ali je izračunala kako će to iznositi šest posto za koheziju i četiri posto za poljoprivredu.
Ta se brojka pokazala kao kriva, što su brzo otkrile dvije druge institucije EU: Europski parlament i Odbor regija. Oni su upozorili da ovim brojkama Europska komisija prikriva velike rezove i da je realno smanjenje za koheziju čak 10 posto.