Bruxelles uvodi kaznu za 'najprljavija' dizelska vozila

Uoči lokalnih izbora u Belgiji donesen je propis prema kojem bi vlasnici dizelskih vozila koji najviše onečišćuju okoliš u belgijskog prijestolnici mogli biti sankcionirani novčanom kaznom.
Bruxelles
 Profimedia, Alamy

Propis koji je stupio na snagu 1. rujna predviđa kaznu u iznosu od 350 eura za sve vlasnike automobila, kombi vozila, autobusa i minibuseva s dizelskim motorima kategorije Euro 0 i Euro 1 unutar zone belgijskog glavnoga grada.

Mjera je to prema kojoj bi glavni gradovi članica Europske unije trebali postati zone s niskom emisijom ispušnih plinova (LEZ). Kao zakonski prijedlog predstavljen je početkom ove godine, ali se vozačima dalo 9 mjeseci vremena da se prilagode novoj regulativi.

U službenom priopćenju koje je objavljeno na internetskoj stranici novog sustava, navodi se da će se novim propisom svim vozačima omogućiti da poduzmu sve što je potrebno kako bi pravovremeno zamijenili svoja vozila ili promijenili svoje vozačke navike. Iako tako, tvrde, vozači će tijekom godine moći dobiti najviše četiri kazne.

U Bruxelleskoj se regiji trenutno postavlja mreža od 180 kamera za snimanje registarskih tablica kojom će se osigurati praćenje vozača. Devedeset kamera već je u ovome trenutku u funkciji, a vlada očekuje da će sustav u potpunosti biti uspostavljen do kraja godine.

Predviđa se da će propisi za vozila s benzinskim motorima na snagu stupiti početkom 2019. godine.

Popustljivost u usporedbi s drugim gradovima

Istovremeno, drugi europski gradovi već rade na uklanjanju najvećih onečišćivača sa svojih prometnica.

Naime, njemački je sud u veljači donio presudu prema kojoj gradovi mogu zabraniti uporabu starijih vozila u prometu, a u svibnju je potvrdio da takvu zabranu mogu uvesti odmah.

Sud u Leipzigu dopustio je gradovima kao što su Hamburg, Frankfurt i Stuttgart da zabrane uporabu vozila s dizelskim motorima koji ne zadovoljavaju normu Euro 6. Od ukupno 15 milijuna vozila s dizelskim motorom, koliko ih trenutno prometuje Njemačkom, samo 2,7 milijuna zadovoljava normu Euro 6.

Barcelona se također sprema zabraniti uporabu vozila starijih od 20 godina tijekom radnog tjedna kako bi smanjila prometnu zagušenost i poboljšala kvalitetu zraka.

Izborno onečišćenje

Nakon što je objavljeno da je već treću godinu zaredom zabilježena štetna razina dušikovog dioksida, onečišćenje zraka postalo je vrućom temom u Bruxellesu. Naime, vozila s dizelskim motorima najčešće ispuštaju upravo taj plin.

Lokalna vlast Bruxellesa trenutno je upletena u sudski proces Europskog suda pravde zbog tvrdnji o nedostatnim mjerama za smanjivanje onečišćenja zraka u tom gradu.

U Belgiji će se sredinom mjeseca održati lokalni izbori na kojima će građani birati predstavnike u općinskim vijećima, uključujući i novog gradonačelnika. Društvena pitanja poput prijevoza i mobilnosti građana, područja su s najviše nadležnosti, pa politički analitičari smatraju da bi se problem onečišćenja mogao pokazati ključnim za izbore.

Još je prošloga mjeseca Bruxelles jednu nedjelju proglasio danom bez automobila, što je prema podacima službenih stranica za praćenje odmah rezultiralo poboljšanjem kvalitete zraka. Upravo to je potaknulo ekološki osviještene građane da takav dan umjesto jednom godišnje uvedu jednom mjesečno.

Philippe Close, aktualni gradonačelnik Bruxellesa i njegova pariška kolegica Anne Hidalgo, pozvali su ostale gradove širom Europe da istog dana organiziraju dan bez automobila, kako bi postali dionici tog velikog paneuropskog pokreta.

Briselski javni gradski prijevoznik (STIB), u ponedjeljak je pustio u promet svoj prvi električni autobus, što zagovornici elektromobilnosti smatraju korakom u pravom smjeru. Autobus će prometovati na liniji 13, a već u listopadu u promet će biti puštena još četiri vozila.

Svoju postojeću flotu autobusa STIB planira u potpunosti zamijeniti električnim autobusima do 2030. godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
20. travanj 2024 08:41