EKSKLUZIVNO Iscurio nacrt Europskog zelenog sporazuma; Greenpeace upozorava 'Premalo i prekasno'

Autor:

  • Frédéric Simon

29.11.2019.

European Commission president-elect Ursula Von der Leyen arrives for the second day of the European Union leaders summit dominated by Brexit, in Brussels, Belgium October 18, 2019. REUTERS/Piroschka van de Wouw
Piroschka van de Wouw / REUTERS

Predsjednica Europske komisije Ursula Von der Leyen

Zaštita okoliša i borba protiv klimatskih promjena ključno su obećanje Komisije Ursule von der Leyen koje je nova čelnica EU ambiciozno najavila realizirati u prvih 100 dana mandata.

Nacrt Europskog zelenog sporazuma, koji se našao na stolu portala Euractiv.com, najavljuje 'paket temeljitih i transformativnih politika' kojima nova Komisija želi odgovoriti na klimatske promjene i izgraditi temelje zelenog gospodarstva.

Dokument na kojem je naznačeno da je isključivo za 'unutarnju upotrebu', bio je poslan stalnim predstavništvima država članica u Bruxellesu na kontrolu i mišljenje. Prijedlog u ovom stadiju podsjeća na 'listu lijepih želja' na kojoj se nalazi mnoštvo natuknica s ambicioznim prijedlozima.

Na samome vrhu ljestvice prioriteta nalazi se klimatska neutralnost.

'Klimatski zakon osigurat će postizanje neutralnosti do 2050. godine, a zakonski će prijedlog za ostvarenje tog cilja biti predstavljen do ožujka 2020', stoji u dokumentu.

Komisija će predstaviti temeljit plan kojim će smanjiti emisiju ispušnih plinova za 50 posto do 2030. godine. Također, von der Leyen obećaje uvođenje 'održivosti' u sve buduće politike EU putem usvajanja zelene zakletve 'nikome ništa učiniti nažao'. U praksi, Bruxelles će pokušati eliminirati 'nekoherentno zakonodavstvo' koji onemogućava usvajanje Zelenog sporazuma.

Posebna će pažnja biti posvećena financijskom aspektu kojim će se pokušati napraviti temeljita analiza proračuna na europskoj i nacionalnoj razini. Akcijski plan zelenog financiranja bit će osmišljen do lipnja 2020. godine, a u istom će se periodu objaviti klimatske i energetske smjernice za države članice.

U zakonskom se prijedlogu spominje i Direktiva za oporezivanje energetike koja će se uskladiti s klimatskim ambicijama EU. Politikom 'nulte emisije' Europska komisija pokušava eliminirati CO2 iz svih sektora, uključujući maritimni i zračni. U tom će se kontekstu od zračnih kompanija tražiti da smanje emisiju ispušnih plinova.

Bruxelles će procijeniti mogućnost uključivanja cestovnog transporta u ciljeve nulte emisije, što se jako dugo smatralo kontroverznim prijedlogom. U tom će se kontekstu posebna pozornost posvetiti prijedlogu direktive Eurovignettea kako bi se naplaćivao promet teškim teretnim vozilima po EU. Taj se prijedlog već neko vrijeme nalazi na stolu država članica u Vijeću Europske unije, ali zbog nedostatka spremnosti nekolicine zemalja bio je blokiran.

U sklopu ekosistema i zaštite bioraznolikosti, Europska komisija predlaže 'analizu postojećih zakonodavnih okvira koji se odnose na poljoprivredu i šumarstvo, a kojima bi se osiguralo da se usklade s novim ambicijama'.

Strategija 'od farme do vilice' bit će posvećena paketu mjera kojim će se investirati u alternativu pesticidima, ali će se raditi i na unaprjeđenju informiranja potrošača. Komisija planira analizirati kakvoću zraka, vode i kemijskih sredstava, kako bi se zakonskim okvirom eliminirali svi izvori zagađenja.

Dokument u cijelosti pročitajte ovdje.

Dobro, ali nedovoljno!

Iako su borci protiv klimatskih promjena načelno podržali paket mjera Europske komisije, upozoravaju da je prijedlog preskroman i da je došao prekasno.

- Prijedlog EU da povisi cilj s 50 posto na 55 posto nije usklađen s odredbama Pariškog klimatskog sporazuma i ciljem da se globalno zatopljenje smanji ispod 2 stupnja C – izjavila je Franziska Achterberg iz Greenpeacea.

Ostale organizacije za zaštitu okoliša apeliraju na podizanje cilja na barem 65 posto do 2030. godine, u usporedbi s vrijednostima izmjerenim 1990.

Stručnjaci, također, upozoravaju da je listopad 2020. godine kasan termin za usvajanje mjera kojima se cilj želi ostvariti do 2030. godine.

- EU čelnici neće razmotriti nove sporazume ako im se ne osigura dovoljno vremena – upozorava.

Greenpeace je razočaran 'skromnim' prijedlogom Europske komisije po pitanju transporta, osobito zato što se nigdje ne spominje porez na emisiju štetnih plinova zračnih kompanija. Također, upozoravaju da poljoprivrednim mjerama nedostaje konkretnih ograničenja kojim bi se spriječila prevelika proizvodnja mesa i mliječnih proizvoda štetna za okoliš.

Paket mjera za čistoću zraka i vode za njih nije dostatan da dugoročno osigura kvalitetu. Konačno, Greenpeace smatra da je uključivanje 'održivosti' u sve razvojne politike nije novost.

(Prevela i uredila Tea Trubić Macan)