Europska unija do 2030. godine želi smanjiti emisiju ispušnih plinova za 40 posto

Autor:

09:06

Close-up car exhaust pipe, Image: 388980545, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Panthermedia
Profimedia, Panthermedia

Ilustracija

Zastupnici Europskog parlamenta su u srijedu glasovali u korist prijedloga smanjenja emisije ugljičnog dioksida za 40 posto iz novih osobnih automobila i novih lakih gospodarskih vozila u Europskoj uniji koje se planira realizirati do 2030. godine.

Prijedlog je usvojen s 389 glasova za, 239 glasova protiv te 41 suzdržanih, a poziv na smanjenje emisija ugljičnog dioksida za 20 posto do 2025. godine tj. za 40 posto do 2030. godine.

Zakonski je prijedlog podijelio zastupnike Europskog parlamenta. U raspravi održanoj u utorak, socijaldemokrati i zeleni su podržali veća smanjenja emisije ugljičnog dioksida, dok su pučani upozoravali na moguće posljedice koje bi takve mjere mogle imati po radna mjesta u automobilskoj industriji.

Europska komisija je prethodno predlagala da se do 2030. godine emisija ispušnih plinova smanji za 30 posto.

Davor Škrlec, hrvatski europarlamentarac i član Odbora za okoliš, javno zdravlje i sigurnost hrane, smatra da bi Europska unija trebala početi usvajati ambicioznije ciljeve koji potiču implementaciju vozila s nultim emisijama, ako se namjerava ozbiljno posvetiti provedbi Pariškog sporazuma i dekarbonizacije gospodarstva do 2050. godine.

- Transport je jedini sektor u kojem emisije stakleničkih plinova i dalje rastu. Cestovni promet odgovoran je za 22 posto emisija stakleničkih plinova u Europskoj uniji, a od toga na automobile i kombije spada 73 posto emisija stakleničkih plinova - rekao je Škrlec u svom priopćenju novinarima.

Škrlec je istaknuo kako će novi standardi emisija za Europsku uniju dovest će do stvaranja radnih mjesta i potaknuti Europu da više ulaže u čista vozila. Naglasio je kako mnoge vlade podržavaju ambiciozne ciljeve smanjenja emisija ugljičnog dioksida.

- Ne smijemo ugroziti našu klimu samo zato što se neke vlade i Europska komisija ponašaju kao lobisti za automobilsku industriju. Parlament bi u nadolazećim pregovorima morao čvrsto stajati iza dogovorenih ciljeva zato što u suprotnom riskiramo daljnje potkopavanje naših nastojanja da se približimo ispunjavanju klimatskih obveza koje je Europska unija preuzela Pariškim sporazumom - upozorio je Škrlec.

Europski proizvođači automobila su uoči plenarne sjednice upozorili zastupnike da bi prekomjerno oštra ograničenja emisija ugljičnog dioksida iz automobila i kombija mogla naštetiti toj industriji i koštati je radnih mjesta.

Hrvatski zastupnik Jozo Radoš, član Saveza liberala i demokrata za Europu (ALDE), je u svom osvrtu na glasovanje koje se održalo na plenarnoj sjednici kazao da se hrvatska Vlada mora više angažirati kako bi pravovremeno pripremila mjere za provedbu odluke Europske unije o oštrom smanjenju emisije ugljičnog dioksida iz automobila do 2030. godine.

- Hrvatska bi trebala pratiti trendove smanjivanja emisije ugljičnog dioksida jer je to opći interes naših građana. Također, trebali bismo postići omjer raspodjele tereta većih troškova na sve dionike cijeloga procesa. Dakle, trebali bismo ravnomjerno rasporediti taj teret na kupce i na sve porezne obveznike - rekao je Radoš.

- To je zahtjevna zadaća i želio bih potaknuti hrvatsku Vladu da zauzme jasniji stav o tome što bi trebala činiti u razdoblju od donošenja Uredbe, nakon pregovora s Vijećem Europske unije, do 2030. godine - dodao je.

Radoš je tijekom rasprave u utorak istaknuo kako će kao član grupacije ALDE podržati ambiciozniji prijedlog o smanjenju emisija za 40 posto, ali je i prijedlog Europske komisije o smanjenju od 30 posto ocijenio kao dobar korak.

Nakon usvajanja izvješća očekuje se početak pregovora Europskog parlamenta s Komisijom i Vijećem EU-a (tzv. “trijalog”), a Vijeće ministara za zaštitu okoliša EU-a sastat će se 9. listopada kako bi odredili svoju poziciju.

 

Inačica na drugom jeziku / Alternate language version