Francuska uvodi ekološki porez na zrakoplovne kompanije; za letove izvan EU plaćati će se i do 18 eura

Autor:

  • Karla Juničić

10.07.2019.

An Air France A321 Airbus plane is seen at the Paris Charles de Gaulle airport in Roissy, France, June 19, 2019. Picture taken June 19, 2019. REUTERS/Philippe Wojazer
Philippe Wojazer / REUTERS/

Iz kompanije Air France tvrde da bi ovaj porez predstavljao dodatni trošak od preko 60 milijuna eura godišnje. Na slici: zrakoplov Air France-a u zračnoj luci Charles de Gaulle u Parizu

Zelena borba francuskog predsjednika Emmanuela Macrona se nastavlja, sada uvođenjem obveznog plaćanja ekološkog poreza na zrakoplovne kompanije koje polijeću iz zemlje.

- Odlučili smo...uspostaviti eko-doprinos u zračnom prometu, na svim letovima koji polaze iz Francuske - izjavila je u utorak Elisabeth Borne, ministrica prometa.

Iznos poreza, koji bi do 2020. godine trebao prikupiti oko 180 milijuna eura, ovisit će o vrsti kupljene karte.

Tako da će se za letove u ekonomskoj klasi na letovima unutar Francuske ili Europske unije nametnuti porez od 1,50 eura a letovi u poslovnoj klasi unutar Unije iznosit će do 9 eura. Najskuplji porez će plaćati za letove izvan Europske unije - do 18 eura.

Ovaj potez dolazi kao posljedica velike pobjede Zelenih na proteklim europskim izborima, ali i obećanja francuske vlade da će okoliš biti u središtu njene politike. Ipak, svaki potez prema ekološkog tranziciji u Francuskoj nije dočekan s odobrenjem što je bio slučaj protesta Žutih prsluka – koji su i dalje aktivni – zbog uvođenja poreza na gorivo.

Dobro za okoliš, ali loše za aviokompanije

S jedne strane, ovaj porez je pozitivan potez vlade jer će najviše plaćati oni najuspješniji i bogatiji slojevi društva koji si mogu priuštiti let poslovnom klasom.

- Trenutno je vlada u Francuskoj vrlo jaka, a iz ekonomskih i socijalnih razloga moraju objasniti način na koji će financirati ekološku tranziciju – rekao je Phillippe Martin, voditelj neovisnog Vijeća za ekonomske analize za FT.

- Francuska zaista ima najniži porez u Europi; 1,50 eura za kratku vožnju manje je od cijene šalice kave – objasnio je Andrew Murphy is nevladine organizacije Transport & Environment sa sjedištem u Bruxellesu.

Istovremeno ovaj potez pokazuje negativan udar na zrakoplovne kompanije koje će trpjeti najveće posljedice.

Francuske aviokompanije već plaćaju četiri posebna poreza koji su na snazi, a naknade za njih predstavljaju više od pola cijene karte: ukupna zarada od prihoda iznosila je 4,8 milijardi eura u 2017. godini, objasnio je Alain Battisti predsjednik sindikata radnika u zračnom prometu, Nacionalnog saveza komercijalnog zrakoplovstva (FNAM).

Air France, nacionalni prijevoznik koji je u 14-postotnom vlasništvu države izjavio je da "snažno ne odobrava" novi porez.

- Ovaj porez predstavljao bi dodatni trošak od preko 60 milijuna eura godišnje za grupu Air France", navodi se u priopćenju.  Naveli su da bi mjera bila ''kažnjiva za Air France, od kojih je 50 posto letova leti izvan Francuske, ali imalo bi posljedica i na mrežu letova unutar zemlje, gdje su gubici iznosili preko 180 milijuna eura 2018. godine".

Zrakoplovne tvrtke tvrde također da uvode vlastite inicijative za smanjenje zagađenja.

Od ove godine zračni prijevoznici su obvezani pratiti i izvještavati o svojim emisijama kroz program koji je razvila Organizacija međunarodnog civilnog zrakoplovstva (ICAO).

Europska unija kaže da će se emisije CO2 iz zrakoplovstva bez ikakvog djelovanja povećati za 300 posto do 2050. godine. Samo oko pet posto svjetske populacije leti, ali zračni promet procjenjuje se na dva posto od ukupnih emisija ugljika u svijetu.

Inačica na drugom jeziku / Alternate language version