Parlament glasovao za smanjenje emisija CO2 iz kamiona i teških teretnih vozila

Autor:

  • Jasmina Tomašević

15.11.2018.

Close-up Of Two Exhaust Pipe On The Car, Image: 335387387, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Panthermedia
Profimedia, Panthermedia

Ilustracija

Europski parlament je u srijedu usvojio izvješće političke grupacije Zelenih o prijedlogu uredba kojim bi se definirale norme emisije ispušnih plinova iz kamiona i teških vozila, izvjestio je Ured Europskog parlamenta u Hrvatskoj u svom priopćenju za medije.

Prema prijedlogu uredbe, emisijske norme za nova teška vozila smanjit će se za 20 posto do 2025. godine te za 35 posto do 2030. godine, u usporedbi s razinama iz 2019. godine. Također, uredba predviđa i obvezujuć minimalni udio vozila s nultim i niskim emisijama za sve proizvođače od 5 posto do 2025. godine, navodi se u priopćenju.

Zadani ciljevi nastali su kao odgovor na sve veći porast emisije ugljičnog dioksida teških i teretnih vozila, koji su po procjenama stručnjaka porasli čak 25 posto u odnosu na 1990. godinu. Podaci iz 2016. godine navode kako su teška i teretna vozila odgovorna za gotovo 5 posto emisije stakleničkih plinova u Europskoj uniji, te za 27 posto emisije ugljičnog dioksida sveukupnog cestovnog prometa.

S obzirom na trend porasta i sve veće posljedice klimatskih promjena, Europski parlament je odlučio djelovati usvojivši uredbu s 373 glasa ZA, 285 glasa PROTIV te 16 suzdržanih.

Davor Škrlec, hrvatski zastupnik grupacije zelenih u Europskom parlamentu i član Odbora za okoliš, javno zdravlje i sigurnost hrane komentirao je odluku Parlamenta.

- Današnjim smo glasovanjem poslali snažnu poruku proizvođačima nametnuvši im obavezu smanjiti emisiju ugljičnog dioksida iz svojih proizvoda kako bi doprinijeli zelenijoj budućnosti – rekao je Škrlec u službenom priopćenju medijima.

- Države članice su dužne poštovati zahtjev Europskog parlamenta za smanjenje emisija u sektoru prometa zato što si više ne možemo priuštiti gubljenje vremena – dodao je.

Međutim, takva uredba podrazumjeva i brojne društvene izazove. Naime, zastupnici u Europskom parlamentu svjesni su da prijelaz na ekološki prihvatljiviju mobilnost traži drastičnu prilagodbu cjelokupne industrije, koja bi mogla negativno utjecati na društvo.

S obzirom na to Europska unija će uložiti veći napor u edukaciju zaposlenika tog sektora, posebice u regijama koje bi najviše bile pogođene tom tranzicijom. Edukacija će podrazumijevati usvajanje novih vještina i eventualne prekvalifikacije, kako bi prijelaz na nove tehnolgije bio što bezbolniji.

- Usuglasili smo se da ćemo podići ambicije u skladu s onime što predlaže Europska komisija i što je moguće postići s postojećom tehnologijom – izjavio je Bas Eickhout, izvjestitelj grupacije Zelenih.

Veliki proizvođači teških vozila poput SAD-a, Kanade, Japana i Kine, već su uveli zahtjeve za smanjenje emisije ispušnih plinova kako bi potaknule uvođenje i brži razvoj tehnologija s niskim emisijama.

- Proizvođači teških vozila iz Europske unije moraju čim prije započeti sa svojim ulaganjima u nove tehnologije s nultim ili niskim emisijama – zaključno se navodi u priopćenju.

Inačica na drugom jeziku / Alternate language version