Bruxelles staje na kraj vožnji pod velikim brzinama i utjecajem alkohola

Autor:

  • Karla Juničić

28.02.2019.

Ivan Lackovic / Cropix

Ilustracija: Vozač u automobilu

Svaki novi automobili morat će imati ugrađene limitere brzine, napredni sustav kočenja u slučaju nužde i signal za zaustavljanje u nuždi, prijedlozi su to novog zakona koji su izglasali Zastupnici Odbora za unutarnje tržište u Europskom parlamentu.

Nova pravila za vozače ciljat će na smanjenje po život opasnih nesreća i povećanje sigurnosti na cestama. Poljska zastupnica Róża Thun (EPP, PL), izjavila je da je fokus ovog prijedloga 'sigurnost sudionika u prometu, posebno onih koji nisu zaštićeni' te će 'dodatna obavezna oprema za automobile, kamione i autobuse spasiti ljudske živote'.

- Ova odredba se u najneposrednijem smislu odnosi na život i smrt. Sve svoje napore usmjerili smo na spašavanje života i ublažavanje ozljeda(...)vrlo sam ponosna na Europski parlament; unatoč svim našim razlikama, članovi su podržali ovaj ambiciozni prijedlog– izjavila je Thun.

Sigurnosni dijelovi koja će biti obvezna u svim novim vozilima su:inteligentni sustav za pomoći pri brzini (ISA), ugradnja uređaja za blokadu u slučaju vožnje pod utjecajem alkohola, sustav za praćenje budnosti i pozornosti vozača, napredni sustav za prepoznavanje odvraćanja pozornosti vozača, signal za zaustavljanje u slučaju nužde (AEB), sustav za detekciju pri vožnji unatrag  koji upozorava vozača na osobe ili predmete na stražnjoj strani vozila te crne kutije za vozila koja bi bilježila informacije o kretanju vozila u trenucima prije nesreće.

Odbor za unutarnje tržište također je uključio zahtjeve za zaštitu vozila od cyber napada.Predložene mjere otvaraju put prema automatiziranim vozilima (gdje se još uvijek očekuje ili zahtijeva intervencija vozača) i potpuno automatiziranim vozilima (bez ikakvog ljudskog nadzora).

Najzanimljiviji dio nove regulative je vjerojatno uvođenje sustava za limitiranje brzine (ISA)  koji bi prepoznavao prebrzu vožnju čime bi se moglo stati na kraj jednoj od najvećih opasnosti na cesti. Limiteri bi koristili podatke GPS-a i kamere za prepoznavanje znakova kako bi otkrili koliko je ograničenje na dijelu ceste kojim se automobil kreće te bi prema tome sprječavali automobil da prekorači ograničenje brzine.

Eurozastupnici su istaknuli da proizvođači vozila moraju osigurati da se ti sustavi i značajke razviju i prihvate od strane korisnika motornih vozila te sukladno tome pruže sve potrebne informacije o svojem funkcioniranju.

Izvršni direktor Europskog vijeća za sigurnost prometa Antonio Avenoso pozdravio je donošenje nove regulative.

- Legislativa predstavlja veliki korak naprijed kada je riječ o cestovnoj sigurnosti u Europi i mogla bi spasiti 25 tisuća života u sljedećih 15 godina nakon primjene - rekao je Avenoso.

Nova pravila bi se mogla primjenjivati na nova vozila od 2022. godine. Konačnu odluku moraju usuglasiti Europski parlament, Europska komisija i zemlje članice.