Nove sigurnosne tehnologije postat će obvezne u europskim vozilima

Autor:

  • Karla Juničić

26.03.2019.

Strmec Samoborski, 050717.
Hrvatskih branitelja 31.
Ugradnja alarmnog, dijagnostickog i analitickog sustava za automobile kojeg proizvodi ruska tvrtka Pandora.
Na fotografiji: zaslon pametnog telefona.
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Darko Tomas / CROPIX

Ilustracija: Povezivanje automatiziranog sustava automobila s pametnim telefonom

Nove sigurnosne tehnologije postat će obvezne u europskim vozilima s ciljem zaštite putnika, pješaka i biciklista,prema priopćenju Europske komisije.

Postignut je privremeni politički dogovor nakon revizije Uredbe o općoj sigurnosti prema uvođenju novih tehnologija u vozila. Cilj novih tehnologija bit će pomoći u smanjenju broja smrtnih slučajeva i ozljeda na cestama, od kojih 90 posto nastane zbog ljudske pogreške.

Još u svibnju 2018. godine Komisija je predložila da određene mjere sigurnosti u vozilima postanu obavezne, uključujući sustave koji smanjuju opasne mrtve točke na kamionima i autobusima te tehnologiju koja upozorava vozača u slučaju pospanosti ili ometanja.

Napredne sigurnosne značajke smanjit će broj nesreća, otvoriti put sve većoj povezanosti i automatiziranoj mobilnosti te potaknuti globalnu inovaciju i konkurentnost europske automobilske industrije.

Povjerenica Elżbieta Bieńkowska, odgovorna za unutarnje tržište, industriju, poduzetništvo te mala i srednja poduzeća, rekla je da svake godine 25.000 ljudi izgubi život na našim cestama, a veliki broj nesreća je 'uzrokovan ljudskom pogreškom'.

-  Možemo i moramo djelovati kako bismo to promijenili. S novim naprednim sigurnosnim značajkama koje će postati obvezne, možemo imati isti utjecaj kao i kada su prvi put uvedeni sigurnosni pojasevi – izjavila je Bieńkowska da mnoge od 'novih značajki već postoje' te je potrebno otvoriti put ka 'automoatiziranoj mobilnosti budućnosti'

Nove obavezne sigurnosne značajke uključuju

1. Za automobile, kombije, kamione i autobuse: upozorenje na pospanost i ometanje vozača (npr. korištenje pametnog telefona tijekom vožnje), inteligentnu pomoć pri brzini, sigurnost pri vožnji unatrag korištenjem fotoaparata ili senzora, snimanje podataka u slučaju nezgode ("crna kutija").

2. Za automobile i kombije: pomoć pri održavanju traka, napredno kočenje u slučaju nužde i poboljšani sigurnosni pojasevi za ispitivanje sudara.

3. Za kamione i autobuse: posebni mehanizimi za poboljšanje izravne vizije vozača autobusa i kamiona te za uklanjanje slijepih točaka, sustavi na prednjoj i bočnoj strani vozila kako bi se otkrilo i upozorilo na ranjivije sudionike u prometu, posebice prilikom skretanja.

European Comission

Novi sigurnosni dijelovi automobila

Komisija očekuje da će predložene mjere pomoći u spašavanju više od 25.000 života i izbjeći najmanje 140.000 ozbiljnih ozljeda do 2038. To će doprinijeti dugoročnom cilju EU-a nultog postotka smrtnih slučajeva i ozbiljnih ozljeda do 2050.godine ("Vizija nula").

Osim zaštite ljudi na europskim cestama, nove napredne sigurnosne značajke pomoći će vozačima da se postupno navikavaju na novu pomoć pri vožnji. Povećani stupanj automatizacije pruža značajan potencijal za kompenzaciju ljudskih pogrešaka i nudi nova mobilna rješenja za starije i fizički oštećene osobe. Sve to bi trebalo povećati povjerenje javnosti i prihvaćanje automatiziranih automobila, podržavajući prijelaz na autonomnu vožnju.

Politički dogovor postignut u Europskom parlamentu, Vijeću i Komisiji sada se mora formalno odobriti u Europskom parlamentu i Vijeću, a većina novih sigurnosnih značajki postat će obvezne do 2022. godine.