Promicanje održive mobilnosti: Komisija predlaže da 2021. bude Europska godina željeznice

Autor:

05.03.2020.

An S-Bahn train makes its way from the Hackescher Markt to the Alexanderplatz stations along the Dirksenstrass in Berlin on March 3, 2020. (Photo by John MACDOUGALL / AFP)
MACDOUGALL / AFP

Vlakovi su, kažu, uvijek brži

Kako bi se pridonijelo postizanju ciljeva europskog zelenog plana u području prometa Komisija je danas predložila da 2021. bude Europska godina željeznice. Nizom događanja, kampanja i inicijativa tijekom 2021. promicat će se željeznica kao održiv, inovativan i siguran oblik prijevoza. Istaknut će se njezine prednosti za ljude, gospodarstvo i klimu, a naglasak će se staviti na preostale izazove u stvaranju istinskog jedinstvenog europskog željezničkog prostora bez granica.

Prilikom najave današnjeg prijedloga povjerenica za promet Adina Vălean izjavila je: Željeznički prijevoz koji je organiziran i projektiran u skladu s načelima za 21. stoljeće nesumnjivo donosi velike koristi u većini područja: održivosti, sigurnosti, čak i brzine. Ali željeznica ima i dublje značenje: ona povezuje EU, i to ne samo u fizičkom smislu. Za uspostavu usklađene i funkcionalne mreže u cijeloj Europi potrebna je politička kohezija. Europska godina željeznice nije slučajan događaj, već dolazi baš u pravo vrijeme, kad je EU-u potreban takav kolektivan pothvat.

Željeznica – održivo i sigurno povezivanje

Kao jedan od najodrživijih i najsigurnijih oblika prijevoza, željeznica će imati važnu ulogu u budućem sustavu mobilnosti u Europi. Ona nije samo ekološki prihvatljiva i energetski učinkovita, već je i jedini oblik prijevoza koji od 1990. gotovo stalno smanjuje svoje emisije CO, uz istodobno povećanje broja prevezenih putnika i količine prevezenog tereta.

Željeznica povezuje ljude, regije i poduzeća diljem EU-a. Uz to, dokaz je europskih inženjerskih kompetencija i dio je naše europske baštine i kulture.

Zašto baš 2021.?

Proglašavanje 2021. Europskom godinom željeznice pridonijet će bržoj modernizaciji željeznice, koja je potrebna kako bi postala popularnijom alternativom manje održivim oblicima prijevoza.

To će biti prva cijela godina u kojoj će se pravila dogovorena u okviru četvrtog željezničkog paketa provoditi u cijelom EU-u. Uz to, 2021. obilježava se i nekoliko važnih obljetnica za željeznicu: 20. obljetnica prvog željezničkog paketa, 175. obljetnica prve željezničke veze između dvaju glavnih gradova EU-a (Pariz – Bruxelles) te 40. obljetnica TGV-a i 30. obljetnica ICE-a.

Međunarodni festival umjetnosti EUROPALIA već je odabrao željeznice kao svoju temu za 2021. i aktivno će pridonositi raznim aktivnostima koje će se održavati tijekom cijele Europske godine željeznica.

Kontekst

U svojoj Komunikaciji od 11. prosinca 2019. Europska komisija predstavila je europski zeleni plan za EU i njegove građane, s ciljem postizanja klimatske neutralnosti do 2050. Budući da četvrtina emisija stakleničkih plinova u EU-u dolazi iz prometnog sektora, njegova će uloga u tome biti ključna te je utvrđen cilj da se emisije stakleničkih plinova u tom sektoru do 2050. smanje za 90 %.

U okviru europskog zelenog plana Komisija trenutačno radi na strategiji za održivu i pametnu mobilnost, kojom će se nastojati smanjiti emisije u svim oblicima prijevoza. Danas se 75 % kopnenog prijevoza robe obavlja cestom te je jedan od prioriteta da se znatan dio tog prijevoza prebaci na željeznicu i unutarnje plovne putove.

Komisijin prijedlog da se 2021. proglasi Europskom godinom željeznice trebaju odobriti Europski parlament i Vijeće. Više informacija nalazi se ovdje

Tagovi/Tags: