Rat Kine i Japana za prevlast na sjevernom Jadranu. U igri su Trst i Koper, Rijeke nema

Strateška se pomorska bitka na Mediteranu trenutno vodi na sjeveru Jadrana.
Luka Koper je i dalje središnja točka za transport automobila
 Tea Cimas / CROPIX

U listopadu je japanska tvrtka Yusen Logistics, jedna od najvećih svjetskih logističkih kompanija, otvorila ured u slovenskoj luci Koper. A Bloomberg u nedjelju javlja da je tvrtka China Communications Construction Co. postigla dogovor s austrijskim državnim željeznicama o izgradnji brze linije kako bi se većina pomorskog prijevoza prebacila u Trst.

Ukratko, Trst i Koper su postale ključne točke preko kojih druga i treća svjetska sila nastoje jačati svoju trgovinu sa Srednjom i Istočnom Europom. Japan, potaknut sporazumom o slobodnoj trgovini s EU koji je stupio na snagu 1. veljače ove godine. Kina, očekivano, u sklopu svog strateškog projekta “Jedan pojas, jedan put”. Kina je već “osvojila” grčki Pirej, ali se pokazalo da je izuzetno sporo dovesti robu do Srednje Europe željeznicom. Stoga se okrenula sjeveru.

Trst ima problem jer je geografski zatvoren s kopnene strane, ali to za današnju tehnologiju ne bi trebao biti problem. Posebno ako Kinezi odriješe kesu. No, treba imati na umu da Kinezi ne daju novac olako, da ga daju u pravilu u vidu kredita koji im donose dodatne koristi.

U slučaju da se izgradi brza željeznička linija od Trsta prema unutrašnjosti, Koper bi se našao u problemima: trenutno je najveća kontejnerska luka na sjeveru Jadrana, ali bi u tom slučaju dio tereta automatski prešao u Trst.

Naime, Koper ima problem sa starom i sporom prugom do Divače. Slovenija planira izgradnju drugog kolosijeka te pruge, ali ona još nije počela. A teren je također vrlo zahtjevan.

Može se dakle očekivati velika borba, prava utrka dvaju azijskih država sa svojim europskim saveznicima kako bi se sačuvao ili osvojio primat u pomorskom prometu.

“Otvorena je Pandorina kutija”, kaže Dimitrij Zadel, predsjednik uprave Luke Koper za Bloomberg. “Luka je samo jedna karika u lancu. Nije riječ o luci, riječ je o povezanosti sa zaleđem”.

Srednja Europa je postala veliko tržište, ali i lokacija na kojoj brojne azijske tvrtke imaju svoja proizvodna postrojenja, a blizina Jadrana taj prostor čini bitno dostupnijim, a prijevoz jeftinijim što je i Kini i Japanu važno. Osim toga, Trst i Koper se nalaze na dva europska koridora: mediteranskom i baltičko jadranskom. Više na poveznici. Rijeka je samo na mediteranskom.

Konkurencija je već sada žestoka. U prvih devet mjeseci ove godine promet je u Kopru, u odnosu na prošlu godinu, pao za 1%, a u Trstu porastao za gotovo 10%. Pozitivna je vijest da je Rijeka, nekad lider, a danas najmanja od tri, zabilježila rast od 18%. Ali, Rijeka nema kvalitetnu željezničku vezu sa Zagrebom, a nizinska je pruga i dalje samo sanak pusti: ako Kinezi plane graditi prugu od Trsta, tada se svakako neće upuštati u avanturu nizinske pruge. Većina mađarskih tvrtki već se okrenula prema Kopru tako da je, kako se sada čini, budućnost Luke Rijeka neoptimistična.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. travanj 2024 23:55