U slučaju 'tvrdog' Brexita, EU spremna pomoći britanskim aviokompanijama

Autor:

  • Jorge Valero/ EURACTIV.com

09.01.2019.

CC / HANZA MEDIA

Putnički avion Ryanair zrakoplovne tvrtke

Ako Ujedinjeno Kraljevstvo izađe iz bloka bez dogovora, Europska unija neće smjesta obustaviti letove britanskih aviokompanija koje prometuju na području EU.

Postoji šansa da će se odgoditi datum Brexita, koji je predviđen za 29. ožujka 2019. godine. Ta bi odluka mogla koristiti zračnim prijevoznicima koji će tako moći dobiti potrebnih 51 posto vlasništva kako bi imali radnu dozvolu za korištenje zračnog prostora EU. Dužnosnici Europske komisije za Euractiv su izjavili da će institucije moći postaviti datum nakon Brexita, kako bi se aviokompanijama dalo dovoljno vremena da primijene 'korektivne mjere' u skladu s najgorim scenarijom izlaska iz Unije.

Ako Donji dom britanskog parlamenta 15. siječnja odbije usvojiti Sporazum o Brexitu, aviokompanije zahvaćene tom odlukom, poput IAG holdinga, Ryanaira i Easyjeta, više neće imati dozvolu za korištenje zračnog prostora Europske unije ako ne promjene svoju vlasničku strukturu. Prema sadašnjim procjenama, kada Ujedinjeno Kraljevstvo izađe iz Europske unije, aviokompanije neće uspjeti zadovoljiti donju granicu od 51 posto potrebnog vlasništva. U slučaju 'tvrdog' Brexita, neće ih zahvatiti tranzicijski period kojeg Sporazum o Brexitu predviđa, tijekom kojeg bi njihove dozvole ostale netaknute.

Europska komisija je prošloga mjeseca najavila mjere sigurnosti za scenarij 'tvrdog' Brexita, kako bi omogućila britanskim avioprijevoznicima da koriste zračni prostor EU još godinu dana nakon izlaska iz Unije. Međutim, te mjere ne bi omogućile letove španjolske tvrtke Iberia, kao ni letove između Dublina i Bruxellesa irske kompanije Ryanair.

Europska unija i dalje čuva 'asa u rukavu', nadajući se da će tako uspjeti izbjeći kaos među putnicima 29. ožujka, posebice u zemljama poput Španjolske u kojima je Iberia vodeći avioprijevoznik. Dužnosnici Komisije su rekli da je njihova institucija 'ovlaštena djelovati u slučajevima kada otkriju da se radne dozvole ne podudaraju s mjerodavnim zahtjevima', što uključuje i zahtjev za većinskim EU vlasništvom i kontrolom u upravnoj strukturi zrakoplovnih tvrtki.

- U tom slučaju, može se definirati novi rok do kojeg se trebaju provesti korektivne mjere, zato što u suprotnom avioprijevoznici više neće imati pravo korišenja zračnog prostora EU – dodao je izvor.

Prema tome, Komisija bi mogla aviokompanijama dati još vremena za mijenjanje svoje vlasničke strukture. Nacionalna tijela za izdavanje dozvola, čija je zadaća nadgledanje poslovanja aviokompanija, zadužene su za provedbu europskih regulacija. Europska komisija je prošlog mjeseca naglasila da je pravovremeno upozorila sve aviokompanije čije bi poslovanje bilo narušeno 'tvrdim' Brexitom.

Violeta Bulc, povjerenica Europske komisije za prijevoz, još je u srpnju 2017. godine upozorila na problem, pozivajući nacionalna nadležna tijela za izdavanje dozvola da započnu pregovore o pripremnim planovima sa zrakoplovnim tvrtkama.

Potvrdite svoje planove

S obzirom na to da nema dovoljno vremena za pripremu, Komisija je rekla Euractivu da je avioprijevoznicima 'poželjno' da im nadležna tijela za izdavanje dozvola potvrde planove 'što je prije moguće' ususret datumu povlačenja. Nadležna nacionalna tijela mogu ponuditi 'vodstvo' u daljnjim koracima kako bi se prevenirala šteta.

Preporuka je osobito važna za Iberiu i Vueling koji su u vlasništvu IAG-a, budući da je riječ o prijevoznicima koji tvrde da bi španjolska kao većinska vlasnica te tvrtke trebala zadržati odlučivačko pravo. Međutim, europski dužnosnici napominju da ta kompleksna vlasnička struktura neće biti dovoljna za usklađivanje sa zahtjevima Unije.