Uvode se norme CO2 za kamione: proizvođači upozoravaju da će to uništiti cijelu industriju, a ministarstvo tvrdi: 'Svi moraju dati svoj doprinos!'

Autor:

  • Tea Trubić

19.02.2019.

Pula, 290514. Na pulskoj rivi iznad tek postavljene nove kanalizacije vec nekoliko dana nalaze se kamioni za odstopavanje. Kanalizacija jos nije u punoj funkciji, a radnici komunalnog poduzeca Herculanee vec ciste i odstopavaju netom postavljene cijevi.
Foto: Goran Sebelic / CROPIX
Goran Sebelic / CROPIX

Ilustracija

Europski parlament i Vijeće EU jutros su u ranim satima uspješno postigli dogovor o uvođenju prvih emisijskih normi ugljikovog dioksida za nova teška vozila.

Riječ je o prijedlogu koji za cilj ima pridonijeti smanjenju emisija CO2 iz kamiona, a zahvaljujući angažmanu Europskog parlamenta od sada će biti pravno obvezujući.

Proizvođači automobila i Europska komisija upozorili su da bi ova promjena mogla uzrokovati pad prodaje milijuna europskih automobila na dizel, ako ih se prisili da ubrzaju prilagodbu novim ograničenjima za ispušne plinove.

Bruxelles može do ponedjeljka uložiti žalbu na presudu Europskog suda pravde, kojom se proizvođačima automobila nije osiguralo dovoljno vremena za prilagodbu na ekološki osjetljiva vozila. Naime, nakon tzv. 'dizelgate' skandala, kojim je otkriveno da je Volkswagen varao na testovima za zagađenje okoliša, podignuta je ljestvica standarda za kontrolu emisije ispušnih plinova.

Međutim, Europski sud pravde izjavio je da je Bruxelles nepravilno implementirao reformu za zaštitu okoliša koja je trebala biti finalizirana do kraja veljače, ako se na nju do ponedjeljka ne uloži žalba.

Proizvođači automobila upozoravaju da više od 7,5 milijuna vozila neće moći zadovoljiti nove odredbe, što će nedvojbeno utjecati na profit cjelokupne industrije.

S time se složila i Elżbieta Bieńkowska, povjerenica Europske komisije za industriju, koja je jučer upozorila da će nova odredba utjecati na proizvodnju 'milijuna europskih automobila', naglasivši da će pokušati ispregovarati fleksibilnije uvjete prilagodbe.

Druga strana priče

- Danas smo postigli ambiciozni i uravnoteženi dogovor zahvaljujući kojem bismo uskoro mogli početi koristiti inovativna vozila koja ne zagađuju okoliš - rekao je povjerenik Europske komisije za zaštitu okoliša i energiju Miguel Arias Cañete.

- Veliki je uspjeh da Europska unija prvi put poduzima konkretne mjere za smanjenje emisije CO2 iz teških teretnih vozila – rekao je nizozemski zastupnik Bas Eickhout, jedan od vodećih kandidata političke grupacije Zeleni/EES.

Prema tek postignutom dogovoru, kamioni i teška teretna vozila morat će smanjiti emisiju ugljikovog dioksida za 15 posto do 2025., odnosno za 30 posto do 2030. godine, u usporedbi s ovogodišnjim razinama. Europska unija je još u prosincu postigla dogovor kojim je postavila obvezujuće ciljeve za smanjenje emisije ispušnih plinova iz automobila.

Također, Europski parlament je svim proizvođačima vozila nametnuo obavezni minimalni udio vozila s nultim i niskim emisijama od 2 posto do 2025. godine, u nadi da će tako potaknuti proizvođače da ulažu u nova, ekološki prihvatljivija, alternativna goriva.

Glavna lobistička grupa naziva Europski vozači kamiona, upozorila je da dogovoreni ciljevi predstavljaju 'ogroman izazov' cjelokupnoj industriji, javlja Bloomberg. Industrijska grupacija ACEA ciljeve je nazvala 'vrlo zahtjevnima', upozorivši da će EU u obzir morati uzeti činjenicu da države u razvoju nemaju potrebnu infrastrukturu za takvu naglu promjenu.

- Apeliramo na države članice da u što skorijem roku povećaju svoj angažman za proizvodnju modernih teretnih vozila – rekao je glavni tajnik te grupacija Erik Jonnaert.

Dogovor bi se trebao usvojiti u aktualnom sazivu Europskog parlamenta, čime će postati važeći i obvezujući za sve države članice.

Davor Škrlec, Zeleni/ESS

"Šaljemo vrlo jasan signal tržištu da kamioni ne mogu ostati izvan globalnog napora u borbi protiv klimatskih promjena. Ako želimo sačuvati planet i naše zdravlje, moramo drastično smanjiti zagađenje, a transportni sektor igra veliku ulogu u tome. Sramotno je da neke vlade još uvijek stavljaju interes industrije ispred interesa svojih građana"

Jozo Radoš, ALDE

"Pozdravljam dogovor. Međutim, otvara se pitanje hoće li europski proizvođači biti u stanju poštivati tako ambiciozne ciljeve, hoće li podnijeti visoke kazne predviđene za neispunjenje ciljeva te hoće li u konačnici EU biti primorana uvoziti vozila s niskim emisijama sa stranih tržišta. Smatram da je krajnje vrijeme da Vlada RH počne poštivati Zakon o biogorivima za prijevoz koji je već na snazi zato što u Hrvatskoj ne trebamo čekati 2030. godinu da krenemo s nabavom električnih vozila"

Udruženje prijevoznika Zagreb

Predviđene mjere Europske unije za smanjenje emisije CO2 iz teških teretnih vozila za 15, odnosno 30 posto, nažalost, nisu primjenjive. Naime, Republika Hrvatska ima jedan od najstarijih voznih parkova u Europskoj uniji, s obzirom na to da je prosječna starost kamiona 13 godina. Također, ne postoje subvencije niti povoljni krediti za obnovu i pomlađivanje voznog parka u Hrvatskoj, što bi bio ključan preduvjet smanjenju emisije CO2 u Hrvatskoj. Nažalost, domaći prijevoznici još uvijek nisu prepoznati kao djelatnost čiji razvoj treba poticati i subvencionirati, što nije slučaj s drugim gospodarskim granama. Primjerice, postoje subvencije za nabavu građevinske mehanizacije, ali ne i kamiona. Pojedine članice EU će vjerojatno uspješno realizirati postavljene ciljeve, zato što su pravovremeno prepoznali stratešku važnost smanjenja zagađenja, ali i sigurnosti prometa na cestama. Također, zahvaljujući subvencijama uspjeli su obnoviti vozni park u prijevozništvu, a poduzimat će mjere u tom smjeru i ubuduće.

Republika Hrvatska će svojim starim voznim parkom, na žalost, bez subvencija za obnovu srušiti prosjek emisije CO2 na razini Europske unije.

Ministarstvo zaštite okoliša i energetike, Vlada RH

Ako se taj cilj želi u potpunosti ispuniti svi sektori moraju dati svoj doprinos. Sektor cestovnog prometa od ključne je važnosti za smanjivanje emisija stakleničkih plinova i dekarbonizaciju u području gospodarstva EU-a. Kako do sada teška vozila nisu bila regulirana u segmentu standarda emisija CO2 smatramo da je od iznimne važnosti što prije donijeti ovaj propis. Temeljem navedenog, Hrvatska je u Vijeću podržala donošenje predmetne Uredbe s obzirom na to da ova Uredba predstavlja novi i značajan korak u dekarbonizaciji prometa i ispunjenju cilja EU prema Pariškom sporazumu.

 

Inačica na drugom jeziku / Alternate language version