Komisija najavljuje ambiciozan trgovinski sporazum s Kinom, predstavili 10 smjernica za suradnju

Europska komisija i visoka predstavnica vanjske i sigurnosne politike EU predstavili su deset smjernica koji bi trebale poslužiti kao osnova buduće bilateralne suradnje s Kinom.
Predsjednik Europskog vijeća Donald Tusk (lijevo), kineski premijer Li Keqiang i predsjednik Europske komisije Jean-Claude Juncker
 Thomas Peter / REUTERS

EU i Kina dva su od tri najveća gospodarstva na svijetu uz SAD. Dok je Kina Uniji drugi najveći trgovinski partner, odmah nakon Sjedinjenih Država, najveći kineski trgovinski partner je upravo EU, osobito nakon protekcionističke politike američkog predsjednika Donalda Trumpa. Posljednjih se godina Kina nametnula kao jedan od najvažnijih globalnih igrača, čije interese je nemoguće ignorirati niti u svjetskoj trgovini, ali ni u kreiranju međunarodne politike. Međutim, Europa Kini najviše zamjera kršenje ljudskih prava, zagađenje okoliša i kibernetičke prijetnje koje posljednjih mjeseci postaju sve većim prioritetom.

- Kina je strateški partner Europske unije. Zagovaramo snažnu bilateralnu i multilateralnu suradnju u predmetima u kojima imamo zajedničke interese, od trgovine do klimatskih promjena. Spremni smo nastaviti čvrst angažman u područjima u kojima se naše politike razlikuju ili su jedna drugoj konkurencija – izjavila je Federica Mogherini, visoka povjerenica EU za vanjsku i sigurnosnu politiku.

- Europska unija i njezine države članice mogu jedino zajedničkom suradnjom efikasno realizirati svoje gospodarske interese s Kinom – naglasila je glasnogovornica visoke predstavnice Maja Kocijančič, dodavši da se neovisno o tome mora inzistirati na poštivanju postojećih europskih regulativa i zakona.

Nacrt budućih bilateralnih odnosa podrazumijeva suradnju u ključnim područjima poput klimatskih promjena, zaštite sigurnosti i mira, rješavanja trgovinskog deficita te osnaživanja konkurentnosti Europske unije na globalnom tržištu. Međutim, valja naglasiti da je posebna pozornost posvećena kibernetičkoj sigurnosti i sigurnosti digitalne infrastrukture, oko koje su se najviše lomila koplja posljednjih mjeseci, osobito u slučaju Huawei.

Upravo je taj problem zabrinuo i mnoge zastupnike Europskog parlamenta, koji su pozvali Komisiju da omogući agenciji za kibernetičku sigurnost ENISA-i razvijanje posebno osmišljenog certifikata za 5G infrastrukturu, koji bi se dodjeljivao tehnološkim kompanijama nakon što zadovolje jasno definirane sigurnosne kriterije. Europarlamentarci su tijekom plenarne sjednice u ožujku usvojili Zakon o kibernetičkoj sigurnosti s 586 glasova za i 44 glasa protiv. Novom će se regulativom oformiti europski sustav certificiranja kibernetičke sigurnosti, a veće će se ovlasti dodijeliti resornim agencijama.

Prošli je tjedan u javnost puštena informacija o sporazumu između talijanske i kineske vlade, u sklopu kojeg Peking želi investirati u talijansku infrastrukturu kao dio šire Jedan pojas jedan put inicijative. Naime, riječ je o projektu koji obuhvaća više od 80 država Europe, Azije i Afrike, zbog čega se smatra najvećim infrastrukturnim projektom do sada.

Povjerenik Europske komisije Jyrki Katainen je na plenarnoj sjednici u Strasbourgu naglasio da se radi o 'potencijalno pozitivnoj inicijativi', ali da rezultati suradnje najviše ovise o kvaliteti konačne implementacije. S druge strane Atlantika, Bijela kuća upozorava Europu da se 'kloni' taštog projekta čiji je cilj jedino promoviranje vlastitih geopolitičkih interesa Kine.

10 Djelovanja

Europska komisija i visoka predstavnica Europske unije za vanjsku i sigurnosnu politiku definirali su deset točaka djelovanja za buduće odnose s Kinom, o kojima će čelnici država članica EU raspravljati na summitu Europskog vijeća 21. ožujka 2019. godine.

  • Djelovanje 1: EU treba osnažiti svoj bilateralni odnos s Kinom kako bi Peking zadovoljio kriterije Ujedinjenih naroda, osobito u kontekstu ljudskih prava, mira i sigurnosti te razvoja.
  • Djelovanje 2: Europska unija apelira na Kinu da smanji emisiju ispušnih plinova, kako bi Peking pravovremeno zadovoljio odredbe Pariškog klimatskog sporazuma, što je nužan preduvjet za efikasnije suprotstavljanje klimatskim promjenama.
  • Djelovanje 3: Europska unija će nastaviti intenzivno surađivati s Kinom zbog zaštite globalnog mira i sigurnosti, osobito u kontekstu Iranskog nuklearnog sporazuma
  • Djelovanje 4: EU će s posebnom pažnjom nadzirati poštivanje vladavine prava i demokracije u trećim državama u kojima Kina investira, kako bi se osiguralo poštivanje ljudskih prava
  • Djelovanje 5: EU apelira na Kinu da ispuni postojeće bilateralne obaveze poput reforme Svjetske trgovinske organizacije
  • Djelovanje 6: Europski parlament i Europsko vijeće u što skorijem bi roku, a prije kraja 2019. godine, trebali usvojiti Međunarodni instrument za javnu nabavu, a potom po načelu reciprociteta osigurati poštivanje kriterija javne nabave u Kini
  • Djelovanje 7: Europska komisija je najavila da će sredinom 2019. godine objaviti smjernice za reguliranje stranih investicija na europskom tržištu javne nabave, kako bi se fokus osim na cijenu stavio i na zaštitu radne snage i okoliša
  • Djelovanje 8: Europska komisija će do 2019. godine definirati pravne nedostatke u reguliranju stranih ulaganja na europskom tržištu, a u tom će roku pokušati pronaći i rješenja
  • Djelovanje 9: Europska komisija će Europskome vijeću dostaviti preporuke za garanciju sigurnosti protiv digitalnih prijetnja, osobito u kontekstu sigurnosti europskih 5G mreža
  • Djelovanje 10: Države članice bi se trebale više angažirati u nadzoru stranih ulaganja, tehnologije i infrastrukture trećih država

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. travanj 2024 08:33