10 PITANJA ZA HRVATSKE EUROPARLAMENTARCE Je li Kina ključni trgovinski partner EU?

Autor:

  • Euractiv.hr

13.05.2019.

Zagreb, 100419.
Banski dvori.
Andrej Plenkovic primio predsjednika Drzavnog vijeca Lija Keqianga u Banske dvore.
Na fotografiji: Li Keqiang, Andrej Plenkovic.
Foto: Goran Mehkek / CROPIX
Goran Mehkek / CROPIX

Li Keqiang i Andrej Plenković

Od danas, Euractiv.hr će svaki dan objavljivati odgovore sedam dosadašnjih hrvatskih zastupnica i zastupnika u Europskom parlamentu - koji žele novi mandat - na isto pitanje vezano uz budućnost Europske unije i položaju Hrvatske u tom projektu.

Smatrate li da je Kina ključni trgovinski partner Europske unije te ako da, kako bi EU trebala urediti trgovinski sporazum s tom državom, a da nastavi štititi ljudska prava i sigurnost svojih država članica? Što mislite o modelu suradnje 16+1?

Biljana Borzan, SDP (S&D)

EU / European Union 2014 - source:EP

Zastupnica u Europskom parlamentu Biljana Borzan

 

"Kina je svakako ključni trgovinski partner Europske unije, ako ni po čemu drugome onda po samom obujmu trgovine. No brojna pitanja, poput statusa slobodnog tržišta Kine i državnih potpora, ostaju prepreka napretku trgovinskih odnosa. Dok se ta pitanja ne riješe, smatram da EU treba koristiti mehanizme zaštite od nelojalne konkurencije, dampinga te preuzimanja strateških sektora i industrija. Ako pogledamo gospodarske podatke i razine ulaganja model suradnje 16+1 za sada nije proizveo učinke koji su najavljivani prije nekoliko godina."

Marijana Petir, nezavisna (EPP)

Zagreb, 090419.
Hotel Esplanade.
Poljoprivredna konferencija i Izbor za najboljeg mladog poljoprivrednika. Na fotografiji: Marijana Petir.
Foto: Darko Tomas / CROPIX
Darko Tomas / CROPIX

Marijana Petir

 

"Format 16 + 1 je inicijativa Narodne Republike Kine s ciljem intenziviranja i širenja suradnje s 11 država članica EU i 5 balkanskih zemalja u područjima ulaganja, prometa, financija, znanosti, obrazovanja i kulture. U okviru te inicijative, Kina je definirala tri potencijalna prioritetna područja za gospodarsku suradnju: infrastruktura, visoke tehnologije i zelene tehnologije. Podaci pokazuju kako je Kina drugi trgovinski partner EU-a po veličini dok je EU najveći trgovinski partner Kine. Kina je jednako tako komunistička država s jednopartijskim sustavom, bez medijskih, građanskih, vjerskih i gospodarskih sloboda, s naprednom planskom privredom po uzoru na bivši SSSR upitne uspješnosti i konkurentnosti ako se nađe na slobodnom tržištu bez državnih potpora. Europska čelična industrija danas se nalazi na udaru nelojalne konkurencije iz Kine, a zaštita autorskih i intelektualnih prava je u Kini nepoznat pojam.

Stoga se postavlja pitanje: koje to vrijednosti zastupamo i što u Europi štitimo? Hoćemo li biti u tim pitanjima pragmatični ili neće biti popuštanja? Sukladno prioritetima koje sami odaberemo, prema Kini, ali i svakom drugom, moramo voditi i odgovarajuće politike."

Tonino Picula, SDP (S&D)

Conference on ' How can the post 2020 Cohesion Policy meet EU Islands challenges ? '
Ured Tonina Picule

Eurozastupnik Tonino Picula

 

"Europska unija je najveći trgovinski partner Kine, a Kina je drugi najveći trgovinski partner EU. U isto vrijeme, prema dokumentu koji je početkom ožujka objavila Europska komisija, Kina je 'sistemski rival“ Europske unije, prema kojem blok treba zajednički zauzeti čvršći stav i ne ulaziti u pojedinačne dogovore. Iznimno je važno da u pristupu Kini ne bude ishitrenih poteza pojedinih članica. Naime, iskustvo pokazuje da se diverzifikacija izvoznih tržišta, kojoj su zemlje regije srednje i istočne Europe stremile kad je inicijativa 16+1 stupila na snagu 2012. godine nije dogodila. Štoviše, pokazalo se kako je, s jedne strane, izvoz iz tih zemalja prema Kini usporio, dok je kineski izvoz u te članice dramatično porastao. To pokazuje kako model nije zadovoljavajući te je potreban jedinstveni pristup Unije prema Kini."

 

Jozo Radoš, GLAS (ALDE)

Round table - ' Croatia on the road to illiberal democracy ? '
Marc Dossmann / © European Union 2016 - Source : EP (037669A)

Jozo Radoš

 

"Rast Kine u posljednjih desetak godina veći je od 300 posto, a rast izdvajanja za obranu još je veći. Svakako treba naglasiti i snažan tehnološki rast Kine kao i njenu pojačanu ambiciju u međunarodnim odnosima. EU treba pragmatično razvijati svoje odnose s Kinom, temeljem trgovinskog sporazuma koji počiva na poštivanju međunarodnog prava. U svim međunarodnim sporazumima EU-a postoje odredbe koje se tiču zaštite ljudskih prava i poštivanja osnovnih demokratskih standarda. Tako to treba biti postavljeno i u odnosima s Kinom. Sve ovo se odnosi i na model suradnje 16+1. Svi bilateralni odnosi zemalja članica EU s Kinom moraju počivati na istim principima. Kada je o gospodarskim i trgovačkim odnosima riječ, radi se o  poštivanju pravila Svjetske trgovinske organizacije, transparentnosti međunarodnih ugovora, zaštiti ulaganja i intelektualnog vlasništva, borbi protiv korupcije i nepoštenih trgovačkih praksi, poštivanju visokih standarda zaštite okoliša itd."

Dubravka Šuica, HDZ (EPP)

Ured Dubravke Šuice

Zastupnica Europskog parlamenta Dubravka Šuica (HDZ,EPP)

 

"Kina je, bez dileme, jedan od ključnih trgovinskih partnera Europske unije što možda najbolje oslikava činjenica da dnevna trgovina između Europske unije i Kine prelazi iznos od milijardu eura. Kina je drugi najveći trgovinski partner Europske unije, iza SAD-a, dok smo mi prvi trgovinski partner Kini, s tim da bilježimo znatno veći uvoz nego izvoz. Zaključak prošlog sastanka Europskog vijeća je jasan; Europska unija će dijalogom i partnerstvom ostvariti da Kina ima ista pravila koja se poštuju i unutar Europske unije. Kao što je to istaknuo premijer Plenković, Europska komisija je predložila dokument u 10 točaka, od vrijednosti, gospodarstva, sigurnosti, tehnologije, multilateralnih organizacija, poslovanja na jednakim osnovama, poštivanja procedura, otvorenosti tržišta pa do nediskriminacije, a iza čega stoje sve države članice. Isto tako, predsjednik Juncker je na sastanku u Parizu istaknuo kineskom predsjedniku Xi Jinpingu da EU želi jasniji stupanj reciprociteta kako bi europska poduzeća mogla imati isti pristup kineskom tržištu kao što to imaju kineska poduzeća u Europi."

Ruža Tomašić, Hrvatski suverenisti (ECR)

Plenary sessionCoordination of social security systems
Michel CHRISTEN / © European Union 2019 - Source : EP(-088518A)

Ruža Tomašić

 

"S Kinom treba biti oprezan. Puno ljudi smatra da se ništa ne bi promijenilo kad bi Kina istisnula Ameriku s čelne pozicije, ali zanemaruju činjenicu da je riječ o potpuno drukčijoj kulturi i državi u kojoj je sve pod apsolutnom kontrolom Partije. S Kinom bih baš sve dogovarala po principu reciprociteta, što oni mogu ovdje, Europljani trebaju moći u Kini. Ako traže da mi otvorimo svoje tržište njima, moraju i oni svoje nama, s tim da pritom moraju odustati od nepoštenih praksi i pristati na ravnopravnu tržišnu utakmicu. Nisam baš optimist po tom pitanju."

Željana Zovko, HDZ (EPP)

Ured Željane Zovko

Zastupnica Željana Zovko

 

"Ne smijemo podcjenjivati Kinu kao trgovinskog partnera. Tržište te zemlje jako je značajno za europske proizvode i iskustvo. Međutim, nije nimalo jednostavno održavati balansiran konstruktivan odnos s ovim svjetskim igračem, s obzirom na nepostojanje interne konkurencije na njihovom tržištu i njihovu ogromnu moć na globalnom tržištu. Pored toga, moć Kine raste u cijelom svijetu, jer Kina brzo djeluje i bezuvjetno ulaže u područja u razvoju, što ta područja oduševljeno prihvaćaju. Zemlje u razvoju su umorne od birokratskih metoda Zapada i draži im je pristup u kojem se investicije brzo rješavaju, što se negativno odražava na europsku razvojnu agendu. EU želi održavati trgovinske odnose s Kinom. To je i zaključak pregleda Komisije europskog pristupa Kini iz ožujka ove godine. Bitan uvjet je da oba partnera uzajamno rade na provođenju aktualnih zajedničkih obveza EU-a i Kine."

Inačica na drugom jeziku / Alternate language version