MORALNA DVOJBA Smiju li korporacije biti sponzori predsjedanja Vijećem EU? Hrvatska će ih imati čak nekoliko

Autor:

  • Tea Trubić

01.08.2019.

Zagreb, 090414. Reklamni natpis.
Coca Cola.
Foto: Ranko Suvar / CROPIX
Ranko Šuvar / CROPIX

Ilustracija: reklamni natpis Coca-Cola

Coca-Cola, BMW, Microsoft, Audi, Porsche i Mercedes imaju zajednički interes – spremni su izdvojiti uistinu izdašne svote kako bi bili sponzori predsjedanja Vijećem EU.

Štoviše, snažna lobistička aparatura korporativnih kompanija vrlo pažljivo prati kada koja članica dolazi na čelo Unije, pa njihovim vladama nude sponzorske pakete kojima je teško, gotovo i nemoguće, okrenuti glavu. Njemački automobilski div BMW tako je ponosni pokrovitelj aktualnog predsjedanja Finske, dok je prije šest mjeseci, tijekom rumunjskog predsjedanja, sve bilo u znaku Coca-Cole. 

Zašto? Zato što države članice tijekom šestomjesečnog predsjedanja uvelike kreiraju politiku, strateške ciljeve i zakonodavstvo najvećeg trgovinskog bloka na svijetu.

- Ovaj tip odnosa između europskih institucija i korporacija dodatno narušava povjerenje građana u transparentnost zakonodavstva i smisao demokracije – stoji u otvorenom pismu predsjednika nevladine organizacije Foodwatch, koji apelira na ukidanje takve prakse.

Teško je definirati u kojem se točno trenutku uvažilo korištenje korporacija za predsjedanje EU, ali se najčešće za referentnu točku koristi 2005. godina i presuda tadašnjeg pučkog pravobranitelja EU.

Zbog službene prijave nevladine organizacije Foodwatch, aktualna pučka pravobraniteljica EU Emily O'Reilly je nedavno pokrenula istragu protiv Coca-Cole i činjenice da je tijekom rumunjskog predsjedanja EU revidiran Zakon o hrani, od čega je navodno izravno profitirao proizvođač popularnog gaziranog pića. Naime, u sklopu tog zakona su se određivali standardi kvalitete hrane, pakiranja te informacija otisnutih na pakiranju. Također, u tom je periodu 'utihnula' rasprava o porezu na gazirana pića, koji se sve češće koristi kao alat za borbu protiv prekomjerne tjelesne težine.

Vijeće EU trenutno ne želi komentirati slučaj, navodeći da je 'organizacija predsjedništva, pa i traženje sponzorstava ingerencija vlada država članica, pa institucije EU ne mogu snositi odgovornost za eventualne propuste'. No, O'Reilly je istaknula da je Vijeće EU institucija zadužena za samo predsjedništvo, te da bi kao takvo moralo snositi određen stupanj odgovornosti.

Naime, trošak predsjedanja Vijećem EU uistinu jest visok, pa se države članice često odlučuju na takve korake kako bi smanjile trošak iz vlastitog proračuna, dok kritičari navode da bi se problem morao riješiti tako da se osiguraju sredstva iz proračuna EU.

Coca-Cola je bila platinasti sponzor rumunjskog predsjedanja Vijećem EU.

Službena stranica predsjedanja Rumunjske Vijećem EU

Platinasti partneri predsjedanja Rumunjske Vijećem EU

 

No, kako sponzorski paket nije bio javno dostupan, nije moguće utvrditi koja je točno bila priroda njihove suradnje tj. što točno platinasto sponzorstvo podrazumijeva i o kojem je iznosu bila riječ. Zna se samo da je u tom periodu logo popularnog gaziranog pića 'iskakao iz paštete' te da se tijekom šest mjeseci na sastancima državnika popilo više od 140.000 litara tog pića. Zbog tih su kontroverzi zastupnici Europskog parlamenta u travnju 2019. godine pokrenuli peticiju koju su uputili premijeru Juhu Sipili kao molbu da odbije sponzorstvo korporacija kako bi time i buduće predsjedavajuće države (među njima i Hrvatsku koja nakon Finske preuzima tu funkciju) prisilio da ne surađuju s korporacijama.

- Ne namjeravamo raspravljati s ostalim državama članicama o sponzorstvu našega predsjedanja – izjavila je glasnogovornica finske vlade Anne Sjöholm, dodavši da svaka zemlja ima pravo sama za sebe odlučiti koga će, zašto i pod kojim uvjetima odabrati za partnera tijekom šest mjeseci.

BMW je, prema informacijama koje je finska vlada odlučila objaviti, u sklopu sponzorskog paketa finskim političkim dužnosnicima osigurao svoja vozila.

- Naši dužnosnici nemaju onoliko vozila koliko im objektivno treba narednih mjeseci, a trošak njihove nabave uistinu je visok – objasnila je Sjöholm, dodavši da je sponzor preuzeo taj trošak na sebe, da se radi o šestomjesečnoj suradnji te da vlada podmiruje tekuće troškove poput goriva, amortizacije i vozača.

Prema informacijama dostupnima u Akcijskom planu za pripremu i provedbu predsjedanja Republike Hrvatske Vijećem EU, Hrvatska se namjerava pridružiti podužem popisu zemalja koje se odlučuju za suradnju s korporacijama, navodeći da će se na taj način unaprijediti poslovna klima za lokalne poduzetnike.

- Hrvatska će, poput drugih država koje su već predsjedale Vijećem EU, tijekom predsjedanja imati određeni broj sponzora. U ovom trenutku još uvijek traju pregovori o sklapanju sponzorstava s više zainteresiranih pravnih subjekata - stoji u izjavi Ministarstva vanjskih i europskih poslova Republike Hrvatske.

Inačica na drugom jeziku / Alternate language version