Proizvodi s oznakama zemljopisnog podrijetla postižu dva puta veću cijenu

Autor:

21.04.2020.

, Image: 303233722, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy
Profimedia, Alamy

Ilustracija

Prodajna vrijednost poljoprivredno-prehrambenih proizvoda i pića, koji su zaštićeni europskim oznakama zemljopisnog podrijetla u prosjeku je dvostruko veća od prodajne vrijednosti sličnih proizvoda koji nemaju tu oznaku, pokazuje istraživanje koje je provela Europska komisija.

"Koristi koje od oznaka zemljopisnog podrijetla imaju proizvođači očite su: omogućuju im da svoje proizvode prodaju po višim cijenama potrošačima koji traže autentične regionalne proizvode. Oznake zemljopisnog podrijetla jedan su od ključnih elemenata naših trgovinskih sporazuma. Zaštitom proizvoda u cijelom svijetu sprječavamo zlouporabu naziva proizvoda i čuvamo dobar ugled europskih poljoprivredno-prehrambenih proizvoda i pića", izjavio je povjerenik za poljoprivredu Janusz Wojciechowski.

Prihodi od prodaje poljoprivredno-prehrambenih proizvoda i pića čije je nazive Europska unija zaštitila "oznakama zemljopisnog podrijetla” (OZP-i) iznose 74,76 milijardi eura. Više od petine tog iznosa ostvaruje se izvozom izvan Europske unije.

Oznake zemljopisnog podrijetla proizvoda dio su EU-ova sustava prava intelektualnog vlasništva kojim ih se na zakonit način štiti od imitacije i zlouporabe. Poljoprivredno-prehrambeni proizvodi i vina štite se zaštićenim oznakama izvornosti (ZOI) i zaštićenim oznakama zemljopisnog podrijetla (ZOZP), a jaka alkoholna pića oznakama zemljopisnog podrijetla (OZP). Europska unija štiti i oznaku zajamčeno tradicionalni specijalitet (ZTS), kojom se ističu tradicionalni aspekti proizvoda, bez povezanosti s konkretnim zemljopisnim područjem. Vrijednost prodaje poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda s oznakom ZTS iznosi 2,3 milijarde eura.

Studija se temeljila na ukupno 3207 proizvoda, koliko ih je krajem 2017. bilo zaštićeno u 28 država članica EU-a. Do kraja ožujka 2020. zaštićena su ukupno 3322 proizvoda.

Zaključak je studije da je prodajna vrijednost proizvoda sa zaštićenim nazivom u prosjeku dvostruko veća od prodajne vrijednosti sličnih proizvoda koji nisu certificirani.

Prema studiji, proizvođači ostvaruju jasnu gospodarsku korist u smislu marketinga i povećanja prodaje zahvaljujući visokoj kvaliteti i ugledu tih proizvoda te spremnosti potrošača da plate više za izvorne proizvode.

Procijenjena prodajna vrijednost proizvoda zaštićenih oznakama zemljopisnog podrijetla i zajamčeno tradicionalnih specijaliteta u 2017. iznosila je oko 77,15 milijardi eura, što je  7 posto ukupne prodajne vrijednosti proizvoda europskog sektora hrane i pića (oko 1101 milijarda eura u 2017). Više od polovine tog iznosa (39,4 milijarde eura ostvareno je prodajom vina, 35 posto (27,34 milijarde eura) prodajom poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, a 13 posto (10,35 milijardi eura) prodajom jakih alkoholnih pića.

Od 3207 oznaka proizvoda registriranih 2017. (oznake zemljopisnog podrijetla i zajamčeno tradicionalni specijaliteti) 49 posto bila su vina, 43 posto poljoprivredno-prehrambeni proizvodi, a 8  posto jaka alkoholna pića.

Proizvodi zaštićeni oznakama zemljopisnog podijetla čine 15,5 posto ukupnog izvoza poljoprivredno-prehrambenih proizvoda EU-a. Vino je i dalje najvažniji proizvod u smislu ukupne prodajne vrijednosti (51 posto) i obujma trgovine s trećim zemljama (50 posto). SAD, Kina i Singapur najvažnija su odredišta proizvoda s oznakom zemljopisnog podrijetla EU-a: više od polovine izvozne vrijednosti tih proizvoda ostvareno je izvozom u te zemlje.

Oznake ZOI i ZOZP razlikuju se prvenstveno po postotku obveznog udjela sirovina podrijetlom s određenog područja ili po tome koje se faze proizvodnje moraju odvijati u određenoj regiji. Neke su od poznatih oznaka zemljopisnog podrijetla Bayerisches Bier, Champagne, Irish Whiskey, masline Kalamata, Parmigiano Reggiano, Polska Wódka, Queso Manchego i Roquefort.

Oznakom zajamčeno tradicionalni specijalitet (ZTS) ističu se tradicionalni aspekti, kao što su tradicionalna metoda proizvodnje ili tradicionalni sastav, bez povezanosti s konkretnim zemljopisnim područjem. Neki su od primjera poznatih zajamčeno tradicionalnih specijaliteta Bacalhau de Cura Tradicional Portuguesa, Amatriciana tradizionale, Hollandse maatjesharing i Kriek.