Zajednička kolumna: potpredsjednica Dubravka Šuica i povjerenik Didier Reynders Djeca u doba krize izazvane COVID-om 19

Autor:

  • Euractiv.hr

01.06.2020.

Varazdin, 250520.
Djeca od prvog do cetvrtog razreda ponovo su krenula u skolu.
Foto: Zeljko Hajdinjak / CROPIX
Zeljko Hajdinjak / CROPIX

Djeca opet idu u školu

Pandemija izazvana koronavirusom ljudska je tragedija golemih razmjera. Često čujemo da je to bolest koja ne diskriminira, ali u stvarnosti vrijedi upravo suprotno. Većem su riziku izložene ranjive skupine, primjerice starije osobe, beskućnici ili osobe s kroničnim bolestima, kao i žene koje čine nerazmjerni broj osnovnih radnika i njegovatelja u izravnom dodiru s virusom.

rsz_p041901-926463.jpg

Djeca su duboko pogođena mjerama koje se poduzimaju radi sprječavanja širenja ove bolesti. Stoga se pri izradi planova oporavka moramo pobrinuti da djeca ne postanu prešućene žrtve ove krize, imajući u vidu njihove potrebe i prava te dajući njihovim glasovima i zabrinutostima prostor koji zaslužuju.

Diljem svijeta oko 1,5 milijardi djece ne pohađa školu zbog ograničenja kretanja (izvor UNICEF). Uz pomoć novih tehnologija djeca mogu učiti i ostati povezana, ali za razliku od odraslih, ona su u razvojnoj fazi života u kojoj kriza ima daleko veći utjecaj. Nepohađanje škole mnogo više utječe na dijete nego rad od kuće na odraslu osobu u istom periodu. Mnoga su djeca tjeskobna zbog fizičke udaljenosti i neizvjesne budućnosti. Budući da bi naša nova normala mogla dovesti do nastavljanja učenja na daljinu, moramo unaprijediti jednak i besplatan pristup kvalitetnom digitalnom obrazovanju i javnim edukacijskim televizijskim programima, i ne samo zbog toga što je prijelaz na obrazovanje kod kuće i virtualno učenje razotkrio nejednakosti u pristupu obrazovanju djece iz obitelji lošijeg materijalnog stanja, s roditeljima ili njegovateljima koji im ne mogu uvijek pomoći sa zadaćom ili omogućiti pristup tehnološkoj opremi ili internetu.

Mnoga djeca veću količinu vremena provode na internetu, često bez nadzora, što povećava njihovu izloženost rizicima digitalnog svijeta. Moramo se pobrinuti da djeca dobiju potrebne alate i znanje da se osjećaju sigurno na internetu, ali i da i roditeljima i nastavnicima osiguramo potrebnu potporu za njihove uloge imajući u vidu nove, edukacijske tehnologije.

Djeci koja već žive u prekarnim socioekonomskim uvjetima imaju dodatno ograničen pristup potpori i socijalnim uslugama pa su izložena većem riziku od siromaštva jer su prihodi njihovih roditelja pogođeni ekonomskim posljedicama ove krize. U porastu je nasilje u obitelji, a najviše su pogođena djeca i žene. Zlostavljanje ostaje dosta nezapaženo, iza zatvorenih vrata, daleko od oka nastavnika ili socijalnih radnika. Zahvaljujući zakonskim propisima EU-a, svaka država članica EU-a sada ima besplatni broj za nestalu djecu (europski broj 116 000) i besplatni telefon za pomoć djeci (skoro svugdje je europski broj 116 111). Danas više nego ikad presudno je da te usluge dobiju odgovarajuću potporu i sredstva te da budu pristupačne svoj potrebitoj djeci.

Moramo osigurati pomoć i za zdravstvene probleme djece – uključujući duševno zdravlje – primjerice kroz psihosocijalnu potporu, savjetovanje i usluge socijalne zaštite. Mnoga djeca koja žive u institucionalnoj skrbi tjednima nisu vidjela svoje obitelji ili dulje vrijeme nisu proboravila kod kuće, pa su ostala bez odgovarajuće potpore i za vrijeme i nakon perioda ograničenja kretanja. Sa sličnim se izazovima suočavaju i djeca u maloljetničkom pritvoru. Kriza kojoj smo izloženi od nas zahtijeva da se potrudimo osigurati pristup pravosudnom sustavu koji će djeci biti pristupačan i otporan na krizu.

Sve to pokazuje zašto je ključno da u naše planove oporavka i odgovora na krizu ugradimo jaku dimenziju dječjih prava. U politici oporavka Europske komisije od 27. ožujka težište je stavljeno na obnovu našeg društvenog tkiva i pripremu bolje budućnosti za našu djecu i buduće naraštaje. Predložili smo pomoć u vidu financijske potpore mjerama za suzbijanje dječjeg siromaštva. Komisija će izložiti Novi program vještina za Europu i ažurirani Akcijski plan za digitalno obrazovanje koji će uključivati digitalne vještine djece, ali i predložiti Europsko jamstvo za djecu 2021. koje će djeci omogućiti pristup osnovnim uslugama kao što su zdravstvo i obrazovanje.

Moramo pružiti ruku djeci i mladima kako bismo zaista proniknuli u njihovu zbilju u doba ove pandemije. To će nam omogućiti da uvedemo prave politike i osiguramo im najbolju moguću potporu. U izradi nove sveobuhvatne Strategije EU-a o pravima djeteta koju će Komisija donijeti početkom 2021., oslonit ćemo se na iskustvo i utjecaje krize izazvane COVID-om 19 te na stručno znanje organizacija koje se bave dječjim pravima kako bismo u našu strategiju uključili glasove djece.

Budući da još uvijek ne možemo u potpunosti predvidjeti dugoročni utjecaj ove krize na našu djecu, moramo se pobrinuti da u našim planovima oporavka u obzir uzmemo njihove potrebe.

Kada kažemo da su djeca naša budućnost, pri tome ne smijemo zaboraviti dodati da su djeca pojedinci koji imaju svoja prava sada i ovdje.

Naša je dužnost da ih zaštitimo, a najbolji je način da to učinimo da ih uključimo u ono što radimo, i danas i ubuduće.

 

Tagovi/Tags: