Po ekološkoj proizvodnji maslinovog ulja mogli bismo biti prepoznati u cijelome svijetu, braća Chiavalon otkrivaju koja je tajna za uspjeh

Autor:

  • Karla Juničić

25.10.2019.

Vodnjan, 280508.
Maslinovo ulje.
Sandi Chiavalon u svojoj kusaonici.
Foto: Goran Sebelic / CROPIX - specijal jutarnji -
Goran Sebelic / CROPIX

Sandi Chiavalon u svojoj kušaonici maslinovog ulja

Sve je započelo 1997. godina kada je u do tada malom masliniku u svojeg djeda u Vodnjanu u Istri, Sandi Chiavalon zasadio 100 stabala maslina. Danas ima 7.500 stabala na preko 25 hektara i veliko obiteljskog gospodarstvo s ekološkom proizvodnjom koje je postiglo međunarodni uspjeh.

- Najviše je tu pomogla ta njegova strast i ljubav prema poljoprivredi – objašnjava nam njegov mlađi brat Tedi Chiavalon dok brzo skuplja friško ubrane masline. 

U masliniku berači rade neprestano jer sve masline koje se uberu u roku od pola sata kreću u malu obiteljsku uljaru na preradu kako bi se postigao najbolji i prepoznatljiv okus maslinovog ulja.

- Otpočetka smo bili jedinstveni te smo prilagođavali rast i razvoj cijelog OPG-a prema nekoj našoj viziji, a vizija je otpočetka bila raditi samo i apsolutno jedino na kvaliteti – rekao je Tedi.

OPG Chiavalon ima certificiranu ekološku proizvodnju pod nadzorom tijela Austria Bio Garantie koji kontrolira proizvodnju u kojoj se ne upotrebljavaju nikakva mineralna gnojiva, pesticide, ugljični dioksid i druge zabranjene tvari.U njihovom masliniku svaki je dio proizvodnje  cirkularan i povezan. Ostatke prerade kompostiraju, a pritom surađuju sa svim ekološkim poljoprivrednim gospodarstvima u okolici posebice već prepoznatom farmom koza Kumparičkom od kojih pribavljaju gnojivo.

-  Od upotrebe samih ekoloških sadnica prilikom sadnje do završnog proizvoda, pazi se da je utjecaj u proizvodnji na okoliš što manji i da proizvod na kraju bude vrhunski – objašnjava Sandi.

Zbog hladnog svibnja ove godine i njihov maslinik očekuje manji urod od otprilike 10-20 posto. Slučaj je to i u drugim dijelovima Hrvatske, ali i drugim državama članicama gdje su klimatske promjene donijele svoje posljedice.  Prema najnovijem izvješću Europske komisije ukupna proizvodnja maslinovog ulja u EU bi trebala dostići oko 2,1 milijuna tona, dok bi zahvaljujući dostupnim zalihama u EU izvoz maslinovog ulja trebao dostići visoku razinu (7 posto više od posljednjeg petogodišnjeg prosjeka). 

Iako se zadnjih dvadesetak godina proizvodnja kako u Istri, koja je tradicionalno poznata po vrhunskom maslinovom ulju, kako u drugim maslinarskim regijama Hrvatske revitalizirala te je upotrebom novih tehnologija i znanja ona još ne može doseći razmjere proizvodnje vodećih proizvođača maslinovog ulja poput Španjolske, Italije, Grčke i Portugala.

 

Uzgoj maslina u Hrvatskoj ide pozitivnim tijekom i broj površina zasađenih maslinama je u porastu. U 2014. godini ubrano je 8.840 tona maslina što je proizvelo 10.640 hektolitara ulja dok su se 2018. godine podaci utrostručili. Tako je tada ubrano 28.418 tona maslina i dobiveno 36.573 hektolitara ulja.

No iako trenutno ne možemo konkurirati sa zemljama predvodnicama po količini 'možemo po kvaliteti', objašnjavaju nam braća Chiavalon.

Dobra kvaliteta, mali izvoz

- Istra je već četiri godine proglašena kao najbolja regija na svijetu ne od strane ne odstrane hrvatske publikacije nego od strane talijanskog izdavača Flos Olei kao Biblija maslinovog ulja i sigurno da kao takvi možemo pronaći mjesta na svjetskom tržištu kad govorimo o vrhunskom ulju i o plasmanu ulja na kvalitetna mjesta - objašnjava Sandi čija se maslinova ulja sada nalaze na tržištima Japana, Tajvana, SAD-a, od prošle godine izvoze u Peru i Kolumbiju, a u Europi su prisutni u svim zemljama.

Što se tiče stanja na tržištu situacija je i dalje izrazito nestabilna zbog uvoza koji se ne može usporediti s izvozom. Prema zadnjim podacima Državnog zavoda za statistiku i Hrvatske gospodarske komore (HGK) izvoz hrvatskog maslinovog ulja u EU je iznosio 2,5 milijuna eura, a uvoz 15,2 milijuna eura.

 

Ono što je potrebno je ne biti okrenuti prema 'supermarketima' već prezentirati maslinovo ulje kroz sajmove, specijalizirane dućane, restorane i hotele', objašnjavaju nam maslinari.

Ulja obitelji Chiavalon su uvela svoj sustav kvalitete koji prati maslinu od obrade do berbe i prerade, pakiranja i etiketiranja.

- Sve mora biti prema našim mjerilima kontrole. Tako garantiramo sebi i svojim kupcima nešto najbolje. Rezultat rada našeg je da trenutačno više od 80 posto našeg ulja završi u rukama stranaca kroz turizam ili izvoz. Prepoznati smo vani u konkurenciji s najvećima maslinarima svijeta – rekao je Tedi.

Zagreb 191017.
Prvo mlado maslinovo ulje ove godine obitelji Chiavalon iz Vodnjana i novu etiketu predstavio je Tedi Chiavalon, brat poznatog maslinara Sandija iz obitelji Chiavalon. Novu etikete ponovo je radio Bruketa i Zinic. Predstavljanje je bilo u Vivatu u Marticevoj ulici u Zagrebu.
Foto: Berislava Picek/ CROPIX
Berislava Picek / CROPIX

Glavni način kako popraviti lošu situaciju na tržištu je raditi na promociji i marketingu, smatraju braća Chiavalon. Na slici: Tedi Chiavalon

- Naše gospodarstvo na kućnom pragu prodaje oko 40 posto vlastite proizvodnje. Imamo izletište na koje nas posjećuje skoro desetak tisuća gostiju godišnje koji dolaze na degustacije maslinovog ulja te u našoj trgovini kupuju naše proizvode – rekao je Sandi.

Glavni način kako popraviti lošu situaciju na tržištu je raditi na promociji i marketingu, smatraju. Države koje su dobro pozicionirane 'i dalje provode vrijedne marketinške kampanje' čak i uz 'pomoć sredstava EU'.

- Radimo na promociji, ali na sajmove ne idemo jer si trenutno to kao mali OPG ne možemo financijski priuštiti. No, šaljemo ulje na natjecanja, i tako podržavamo naše uvoznike - rekao je Tedi koji smatra da u boljem pozicioniranju hrvatskog maslinovog ulja na tržištu nedostaje organizacije među ministarstvima i diplomaciji kako bi bili prepoznatljivi na svjetskim tržištima. 

- Pokazali smo da možemo dati rezultate te da imamo zaista dobru proizvodnju u Istri. Od 500 najboljih ulja na svijetu trenutno 78 ove godine su iz Istre. Stručna javnost, naši kolege maslinari iz drugih zemalja gledaju nas s poštovanjem. Da bi to postigli imali smo veliku podršku regionalne i lokalne samouprave i mislim da je istu stvar moguće napraviti u Dalmaciji što bi potaknulo brendiranje hrvatskog ulja u cijelome svijetu.

Maslinarska omotnica?

Vijest o mogućem smanjenju proračuna za poljoprivredu u idućem financijskom razdoblju Europske unije braća Chiavalon smatraju nepravednom budući da smo se priključili EU pri kraju prošlog financijskog razdoblja te nismo imali prilike iskoristiti poticaje na kojima su druge države već profitirale i izgradile svoju proizvodnju maslinovog ulja.

Vodnjan, 171013.
U Vodnjanu pokraj Pule zapocela je ovogodisnja berba maslina. Sandi Chiavalon, vlasnik OPG-a Chiavalon, medju prvima je u Istri koji je zajedno sa svojim sezonskim radnicima zapoceo berbu maslina na vlastitim posjedima koji broje ukupno 22 hektara, zasadjenih prvenstveno autohtonim sortama maslina. Berbu je zapoceo na svom najstarijem nasadu na kojem se nalaze masline stare preko 300 godina. Foto: Andreas Kancelar / CROPIX
Andreas Kancelar / CROPIX

Berba maslina u masliniku Chiavalon

- Europski fondovi nama su dobro došli jer ih koriste i naši konkurenti u susjednim zemljama. Naši prijatelj i kolege iz Toscane, Puglie i Grčke već godinama to koriste i uznapredovali su s novim nasadima, novim tehnologijama i novim strojnim parkom. Ako ne ćemo kaskati moramo koristiti europska sredstva jer sami iz svog poslovanja bi slabo ili nikako uspjeli to napraviti – rekao je Tedi. Ipak, smatra da će ideja ekoloških poticaja u novom proračunu biti pozitivna posebice za ekološke proizvođače.

- Naša stabla su uvijek u manjoj kondiciji jer se ponekad ne možemo boriti protiv nametnika, računamo da ćemo imati manje proizvoda. Ideja većih poticaja za ekologiju bi mogla biti dobra jer bi premjestila jaz u količinama u ekološkoj proizvodnji.

 

OPG Chiavalon je od 2015. godine uključen u Program ruralnog razvoja RH i do sada su koristili niz mjera koja su unaprijedila gospodarstvo.

- Prva mjera koju smo povukli bila je mjera 4.1 iz koje smo obnovili mehanizaciju i opremu. Nakon toga smo kandidirali na mjeru za obnovljive izvore, dobili smo mjeru 6 za diversifikaciju proizvodnje, a sada mjera koja je upravo u realizaciji je izgradnja naše nove uljare – nabraja Sandi.

No slažu se da sigurno ima prostora za poboljšati sustav poticaja jer sustav poticaja nije da gospodarstvo 'preživljava' već da se potakne 'proizvodnja za budućnost'.

Vodnjan, 061014.
Berba maslina u obiteljskom gospodarstvu Chiavalon. Braca Tedi i Sandro organiziraju berbu svojih i koperantskih stabala maslina. Dok radnici beru, u kusaonicu su im stigli americki turisti koji su dosli na testiranje maslinovog ulja.
Foto: Goran Sebelic / CROPIX
Goran Sebelic / CROPIX

Kušaonica maslinovog ulja u koju su stigli američki turisti. 'Naš proizvod je pomalo već kao ambasador koji predstavlja Hrvatsku diljem svijeta'

- Fondovi su dobra pomoć svim gospodarstvima i sve što smo trenutno povukli razvilo je naše gospodarstvo sigurno u mjeri koju ne bismo dostigli u sljedećih dvadeset godina bez fondova. Nedostatak je što su spori i što dugo traje od same aplikacije do realizacije projekta pa smo mi puno brži s idejama nego oni s praćenjem – rekao je. Tedi je pozitivan i smatra da se zadnjih godina radi na većoj fleksibilnosti.

- Želim da institucije gledaju na nas poduzetnike i poljoprivrednike kao pokretače razvoja - one koje čuvaju i selo i zemlju i tradiciju i proizvodnju – rekao je.

Braća Chiavalon i u budućnosti će nastojati povećati svoj broj nasada i uspostaviti još prisniji i bolji odnos s kooperantima kako bi njihovo maslinovo ulje završilo u najboljim restoranima i trgovinama širom svijeta. 

- Naš proizvod je pomalo već kao ambasador koji predstavlja Hrvatsku diljem svijeta i sigurno su učinci toga da i gosti dolaze u Hrvatsku upoznat se s uljem i shvaćaju da nismo samo zemlja sunca i mora nego da imamo i nešto drugo za ponuditi – zaključio je Sandi.

Ovaj je projekt financiran uz potporu Europske komisije. Ova publikacija [objava] odražava samo stajalište autora te se Europska komisija ne može smatrati odgovornom ni za kakvu upotrebu informacija sadržanih u njoj.