Češki znanstvenici traže lijek protiv raka u centru financiranom iz fondova EU

Fondovi EU mogu preuzeti najveće zasluge za razvoj češke znanosti, a očekuje se da će se financiranje tog sektora narednih godina dodatno pojačati.
Ilustracija: Terapija radijacijom
 Getty Images

Jedan od najboljih primjera te prakse je BIOCEV, svjetski priznati centar koji je fokusiran na istraživanje rijetkih bolesti, a u kojem se do sada osmislilo više od 20 patenata. BIOCEV (biološki i biomedicinski centar) nalazi se u mjestašcu Vestec u središnjoj Bohemiji nedaleko od Praga, a djeluje u sklopu renomiranog Karlovog Sveučilišta i Češke akademije znanosti. Zahvaljujući doprinosu fondova Europske unije, centar investira u razvoj nacionalnih i svjetskih znanstvenika, kao i njihov pronalazak lijeka za rak, stanice raka i metode smanjenja metastaza.

- BIOCEV je vrhunska platforma za razvoj moderne biotehnologije i biomedicine, ne samo na državnom, već i na europskom nivou. Uspješno smo spojili tradicionalna područja biomedicine, poput virologije, genetike i kemije – procijenio je Petr Solil, glasnogovornik centra, dodavši da se centar otvorio 2016. godine usprkos svim implementacijskim i administrativnim problemima koji dolaze ruku pod ruku s velikim projektima.

Svjetski centar za znanosti

Od 2,3 milijardi čeških kruna vrijedne investicije, Europska unija podmirila je čak 2 milijarde. Tim su novcem opremljeni laboratoriji koji se prostiru 25 tisuća kvadrata, a u kojima je do 2020. godine zaposleno 600 znanstvenika podijeljenih u čak 56 istraživačke skupine.

- Više od 450 inženjera i znanstvenika trenutno radi u centru. Gotovo trećina tog broja dolazi iz inozemstva. Istraživačke skupine BIOCEV-a registrirali su više od 20 patenata te su objavili više od 750 znanstvenih radova koji su bili objavljeni u prestižnim inozemnim časopisima (npr. Cell, Molecular Cell, Nature Communication and Gastroenterology, i mnogi drugi), objasnio je Solil.

Riječ je o jednom od najvećih i najmodernijih postrojenja za fenogenomiku na svijetu koji su specijalizirani za reprodukciju genetski modificiranih miševa za češku i međunarodnu znanstvenu zajednicu. Većina gena miševa ima sličnosti s ljudskima, zbog čega je moguće proučavati ljudske bolesti, kao i razvijati aktivne substance protiv njih.

- Ostala područja istraživanja uključuju kardiovaskularne bolesti, metaboličke i neurodegenerativne bolesti, kao i rijetke bolesti, koji su u okviru Europe definirani kao po život opasne ili teške bolesti – specificirao je Solil.

Centar je koristio financiranje programa Horizon 2020 za jačanje suradnje sa stranim partnerima, ali je iskoristilo sredstva i iz državnog proračuna.

Osim istraživanja, centar zainteresiranima nudi i mogućnost usavršavanja.

- BIOCEV je postao centar izvrsnosti zahvaljujući vrhunskoj opremi i edukacijom diplomskih i postdiplomskim studenata, s naglaskom na suradnju s biotehnološkim kompanijama putem istraživačkih ugovora – zaključuje Solil.

(Preveli: s češkog Filip Mocak, s engleskog Tea Trubić Macan)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker