'Priziv savjesti samo je krinka za unaprjeđenje osobnih interesa doktora'

Autor:

  • Caroline Hickson

19.11.2018.

People walk past pro-life and pro-choice posters in the city centre of Dublin, Ireland, May 22, 2018. REUTERS/Max Rossi - RC1DF043E9A0
Max Rossi / REUTERS

Gradsko središte Dublina uoči referenduma o pobačaju

Žene diljem Europe i dalje svojim životima plaćaju priziv savjesti zdravstvenih djelatnika. Caroline Hickson objašnjava zašto morale nedoumice ne bi trebale biti prepreka primarnome cilju svakog zdravstvenog sustava – briga i zaštita pacijenata i pružanje najkvalitetnije moguće usluge. Hickson je predsjednica europske podružnice međunarodne udruge Planned Parenthood Federation.

Na Siciliji, glavni državni tužitelj talijanske regije Catania podigao je optužnicu protiv sedmorice ginekologa jedne sicilijanske bolnice Cannizzaro, zbog smrti pacijentice Valentine Milluzzo.

Milluzzo je izgubila život zato što joj je spomenuta bolnica, zbog priziva savijesti nadležnih doktora odbila izvršiti prekid trudnoće, unatoč tome što je u 19. tjednu trudnoće došlo do po život opasnih komplikacija.

Sedmorica ginekologa zaposlenih u toj bolnici, nije ništa učinilo da pomogne mladoj i uplašenoj ženi koja je satima trpila nevjerojatne bolove zbog kojih je na kraju i umrla. Njihov argument je bio da unatoč komplikacijama u trudnoći, nisu željeli potaknuti njezin prekid prije nego plodu srce prirodno prestane kucati. Unatoč naglom pogoršanju njezina zdravstvena stanja, optuženi su se ginekolozi odlučiti oglušiti na molbe članova njezine obitelji da se nešto poduzme i da joj se spasi život, zbog čega je došlo do iznenadne i nepotrebne smrti majke.

Na drugoj strani kontinenta, točnije, u Irskoj, smrt Savite Halappanavar potaknula je pravu revoluciju među građanima. Lavinu reakcija pokrenuo je tvrdi zakon koji je desetljećima u toj većinski katoličkoj državi strogo branio pobačaj. Međutim, priča Valentine Milluzzo nije potaknula istu reakciju njezinih sugrađana u Italiji.

Unatoč tome što su lokalne novinarske postaje prenijele vijest, javnost se prilično oglušila na tu tragediju. Većina ljudi koji su i obratili pažnju na njezinu smrt zaključili su da je došlo do nesretnog slučaja u normalnoj medicinskoj praksi, s obzirom na to da je pobačaj i dalje legalan u Italiji. Međutim, to nije bio slučaj.

Prema rezultatima istraživanja, sedam od deset talijanskih doktora odlučuje se na priziv savjesti odbijajući izvršiti pobačaj onim ženama kojima se tako može spasiti život. Štoviše, u pojedinim talijanskim regijama, čak 90 posto doktora se odlučuje na priziv savjesti. Opće je poznato da je talijanska medicinska praksa konzervativna i uvelike povezana s katoličkim klerom. Pritisak Crkve na talijanski zdravstveni sustav prisutan je do te mjere, da oni doktori koji odluče izvršiti pobačaj nerijetko budu izolirani od ostatka svojih kolega, a njihove karijere najčešće propadnu. Upravo taj trend govori u prilog tome da se priziv svijesti rjeđe čini iz moralnih razloga, a više iz vlastitog interesa i zaštite svoje karijere. Shakespeare je jednom prilikom rekao 'Savijest je riječ koju koriste kukavice!'. Upravo u tom slučaju, 'kukavice' su ljudi kojima profesionalni interes i napredak u karijeri nadilazi vlastitu odgovornost prema pacijentima. Odluka bez presedana katanijskog javnog tužitelja promijenila je pravnu osnovu za kolege sedmorice ginekologa, koji su se do sada pozivali na priziv savjesti tvrdeći da on ima pravnu osnovu.

Važno je osvijestiti da je priziv savjesti koncept kojeg su osmislili aktivisti protiv pobačaja, koji pod svaku cijenu pokušavaju pronaći način da se on kriminalizira.

Čak i u Irskoj, u kojoj se posljednjih godina sve glasnije i otvorenije priča o pravu na pobačaj u kontekstu sigurnosti žena, priziv savjesti je nerijetko korišten kao argument onih koji žele preusmjeriti demokratsku raspravu o tom pitanju. Iste struje koje su u Italiji osigurale da samo mali broj stručnjaka bude dovoljno hrabar da 'poštuje zakon' izvršavajući pobačaj, sada putuju diljem Europe lobirajući među svojim istomišljenicima da pod svaku cijenu kriminaliziraju tu praksu.

Iako te ideje na prvi pogled djeluju razumno, one u konačnici dokazuju da pojedinci nasilnim metodama pokušavaju ženama ograničiti njihova prava.

Ne smijemo dozvoliti da se interpretacija morala nekolicine zakonski primjeni na sve. Ako to dozvolimo Savitina i Valentitnina žrtva bit će u potpunosti uzaludne.

Tijekom referenduma u Irskoj, mnogi doktori su naglasili važnost uvažavanja potreba pacijenata prije moralnih nedoumica samih djelatnika bolnice. Naime, primarni cilj svakog zdravstvenog sustava trebao bi biti njegova kvaliteta i zaštita sigurnosti pacijenata.

Možda se Italija napokon probudi iz svog konzervativnog sna. Možda uistinu jest prekasno za Valentinu i njezine bližnje, ali možda njezina priča baš poput Savitine može postati simbolom puno šire borbe za ženska prava. Da osiguramo svijet u kojem svaka žena ima pravo na siguran prekid trudnoće, moramo inzistirati da doktori djeluju prema zakonima struke, a ne prema vlastitom moralnom kompasu.

Članak je u cjelosti preuzet s Euractiv.com i preveden na hrvatski.

Inačica na drugom jeziku / Alternate language version