Pad PoKreta 5 Zvjezdica: od skupa s 300.000 ljudi do mizernih 9 posto glasova

Autor:

26.08.2019.

Co-founder Beppe Grillo, Davide Casaleggio, son of co-founder Gianroberto Casaleggio, and Italian Deputy PM Luigi Di Maio stand on stage at the 5-Star Movement party's open-air rally at Circo Massimo in Rome, Italy, October 21, 2018. REUTERS/Max Rossi - RC1B25EC6E90
Max Rossi / REUTERS

Nije više baza određivala smjer, a ni Grillov (lijevo) komičarski talent, nego marketing: istraživanje tržišta je pomoglo da se utvrde parole, da politički vođa postane Di Maio (desno), a šefica Rima nekompetentna Raggi

PoKret 5 zvjezdica, stranka koju su informatički mistik Gianroberto Casaleggio i nihilistički komičar Beppe Grillo stvorili 2009, stigla je na raspuće.

Dopunivši svoje scenske nastupe žestokim blogom i prozivajući političare koji su u Parlament izabrani iako su pravomoćno osuđeni za krađe, korupciju i ine marifetluke, Grillo je 2007 došao do toga da se na njegov miting okupilo oko 300.000 ljudi kako bi - na njegov poziv i poticaj - politici i političarima gromko rekli “Vaffa…” (što je početak najuobičajenije talijanske psovke, otprilike: “Gonite se u…”). Tako je inauguriran prvi “Vaffa-Day”, a onda ih je bilo još.

Naravno, 300.000 još nije 49 milijuna, koliko je Italija tada brojila birača. Treba ipak uzeti u obzir da velike stranke nisu tada bile kadre više okupiti ni 50.000 odjednom, pa ni kad su ih skupljale diljem Italije i organizirale im besplatan prijevoz (i prigodu za shopping).

Grillov blog vodio je čovjek iz sjene, Gianroberto Casaleggio (on je vodio blog i Antoniju Di Pietru, kad je silno popularan bio taj tužilac u operaciji “Čiste ruke”: 4500 ispitivanih, 1200 osuda, 32 samoubojstva).

Guru

Sociolog novih religija Massimo Introvigne obznanio je 2012 da je Casaleggio “guru između ezoterije i fantasyja”, nadahnut onim što je pisao Alexandre Saint-Yves d’Alveydre, francuski ezoterist iz pretprošlog stoljeća. Tako smo otkrili da je Casaleggio kombinacija Marcella Dell’Utrija (Berlusconijeva organizatora) i L. Rona Hubbarda (utemeljitelja scientologije). Da ga u PoKretu 5 zvjezdica zovu Spectre (po mističnom protivniku Jamesa Bonda). Da obožava Džingisa Kana, koji je prethodnik Weba jer je superbrze glasnike slao s kraja na kraj svijeta. Da se smatra prorokom: snimio je video Gaia u kojemu je tvrdio da će novine iščeznuti do 2013, da će 2040 u trećemu svjetskom ratu Zapad oslonjen o Internet pobijediti Istok oslonjen o silu, te da će 2054 nastati Gaia, Zemlja ujedinjena Internetom (nismo li to, pod istim imenom, već našli u Asimova, ali kao jednu od slijepih ulica razvitka čovječanstva?). PoKret 5 zvjezdica bio je, za njega, prvi korak ka tom cilju.

U prvo vrijeme PoKreta Grillo nije davao intervjue, Oktroirao je stavove kroz svoj (zapravo Casaleggiov) blog, te kroz svaki svoj “Vaffa-Day”. Pristajao je na razgovore samo sa strancima, plašeći i njih i Talijane: “Ako mi ne uspijemo, bit će nasilja po ulicama. Pola stanovništva više ne može izdržati”, rekao je 2013 u intervjuu Timeu, snimljenome u njegovoj vili u Toscani. Američkome globalnom tjedniku iznio je svoj plan: “Hoćemo 100 posto Parlamenta. Ne 20 posto, ili 25, ili 30. Kada pokret dostigne 100 posto, kada građani postanu država, onda ćemo se raspustiti.” Cilj totalan. Nekad se to zvalo totalitarizmom.

Stoga, kazivao je tada Grillo, neće glasati povjerenje nijednoj vladi, neće se dogovarati ni s jednom strankom, svi političari su mrtvaci, zombiji, kadaveri. Jedina alternativa je predati vlast njegovu PoKretu.

Od tada se PoKret promijenio, i te kako. Lani je dobio 34 posto glasova i ušao u vladu zajedno sa ksenofobnom suverenističkom Ligom.

Korigiranje

Ali promjena je nastupila još ranije. U početku su za važne odluke članovi glasali preko bloga, ali su se Grillo i Casaleggio nekoliko puta našli u manjini. Stoga su odustali od svoje parole “jedan vrijedi jedan” (u prijevodu: svaki član PoKreta ima ista prava) i 2016 imenovali sami sebe “jamcima” koji ispravljaju pogreške. Onda je, umjesto bloga, koji je ostao Grillova “privatna stvar” formirana Platforma Rousseau, preko koje je još lakše manipulirati rezultatima - a njen isključivi vlasnik je tvrtka Casaleggio Associati koju je od Gianroberta, u međuvremenu umrlog od raka, naslijedio njegov sin Davide Casaleggio.

Kad je 2013 PoKret ušao u Parlament, Gianroberto Casaleggio je odmah intervenirao, “korigirajući pogreške”, tj. bilo kakvo ljevičarenje. Gurnuo je u prvi plan dvojicu. Luigi Di Maio bio je bliže crnima (tata mu je bio sitniji neofašistički dužnosnik), tvrdio je da su nevladine organizacije “morski taksi” za imigrante i teroriste, a onima u smeđim košuljama Alessandro Di Battista, koji se zbližio s francuskim “žutim prslucima”.

Komunikacija i osoblje preuzeli su odlučivanje od baze.

Nije više baza određivala smjer, a ni Grillov komičarski talent snažno obilježen histerijom, nego marketing: Istraživanje tržišta je pomoglo da se utvrde parole, da politički vođa postane Di Maio, a gradonačelnica Rima katastrofalno nekompetentna Virginia Raggi.

Političko orijentiranje pomoću marketinških metoda nije izmislio ni Beppe Grillo, ni Gianroberto Casaleggio. Za svijet ne znamo, ali u Italiji to je prvi koristio Silvio Berlusconi, koji je 1992, ušavši u politiku, imao dovoljno novaca da svaki u Boga tjedan plati ispitivanje javnog mnijenja i stavova, odatle pročita što i kako građane taj tjedan najviše tišti, pa se sintonira na njihovu vapajnu frekvenciju. Upalilo mu je 1992, ponovo 1996, i onda više ne: kad uđeš jednom u politiku, a osobito kad jednom dođeš na vlast, iole inteligentan birač te ocjenjuje po onome što jesi ili nisi učinio dok si mogao, a ne više samo po onome što tvrdiš da ćeš učiniti. I informatička verzija političkog oportunizma ide na vodu dok se ne razbije.

Mace i kuce

I tako je Casaleggiov (i Grillov) marketing uglavnom otpjevao svoje.

Najnovije ankete daju Zvjezdicama 9-10 posto glasova, pa se one pokušavaju spasiti od izborâ koalicijom s gotovo podjednako besramnim demokratima.

“Baza Zvjezdicâ odbacuje koaliciju s demokratima”, tvrdi sada Luca Morisi, informatički strateg Lige. Njegov aparat za ispitivanje mnijenja stanovništva i utjecaja na nj zove se Bestia.

Logično je da se veseli nevolji bivših partnerâ, ali je simptomatično što najveći broj tih bijesnih komentara iz “baze” šalju likovi koji na svom profilu u Facebooku nemaju prijatelja, nemaju fotografija osim, na primjer, maca i kuca. A to neodoljivo daje na trolove. Čije? Lako se domisliti kome to koristi…

Zvjezdicama ne. Tko se Facebooka laća, od Facebooka i pogiba.

Inačica na drugom jeziku / Alternate language version