Europski parlament odlučio da će se do 2030. godine smanjiti emisija CO2 za automobile i kombije

Europski parlament usvojio je ambiciozan dogovor o smanjenju emisija ispušnih plinova automobila i kombija za 37,5 posto do 2030. godine, koji će prisiliti proizvođače vozila da novije modele prilagode očuvanju okoliša.
Ilustracija: ispušna cijev
 Profimedia, Panthermedia

U suprotnom će, prema današnjoj odredbi, biti prisiljeni platiti premiju koju će Europska komisija alocirati troškovima tranzicije prema vozilima s nultom emisijom ispušnih plinova. Zakon je prihvaćen s 521 glasa 'za', 63 protiv te 34 suzdržana.

Dogovor kojeg su postigli zastupnici Europskog parlamenta i Vijeća ambiciozniji je od prvotnog prijedloga Europske komisije, što neće biti jednostavno ostvariti zato što stopa ispušnih plinova u sektoru prometa neprestano raste zbog povećane mobilnosti europskih građana. Naime, prema rezultatima istraživanja Europskog parlamenta, sektor prometa odgovoran je za gotovo 30 posto emisija ispušnih plinova u cijeloj Uniji, od čega čak 72 posto odlazi na cestovni promet.

- Parlament se snažno borio za očuvanje ekološkog integriteta prijedloga te za stvarne zdravstvene, potrošačke i inovacijske dobrobiti za europske građane. Izborili smo se za ovaj zakon unatoč žestokom protivljenju automobilske industrije i određenih država članica koje su odbijale priznati mogućnosti što proizlaze iz ambicioznijih ciljeva - izjavila je izvjestiteljica Miriam Dalli iz političke grupacije S&D.

Smanjenje ispušnih plinova može se postići na dva načina; modernizacijom vozila ili promjenom potrošnog goriva. Unatoč tome što preko 50 posto automobila u EU i dalje koristi benzin, struja postaje sve popularniji izbor na tržištu. Također, broj novih registracija električnih automobila u Europskoj uniji neprestano raste posljednjih godina,

Današnjim se zakonskim okvirom utvrdio i cilj od 31 posto za smanjenje emisija ispušnih plinova do 2030. godine i za nove kombije.

Iako je današnja odredba ostvarila snove svih europskih aktivista za zaštitu okoliša, zabrinula je mnoge zaposlenike automobilske industrije koji strahuju od povećanih troškova koji bi mogli rezultirati smanjenjem radnih mjesta. Štoviše, danas su novinare, zastupnike i sudionike plenarne sjednice u Strasbourgu dočekali bugarski i rumunjski vozači kamiona koji su prosvjedovali zbog 'macronizacije' sektora koja će dodatno unazaditi slabije razvijene države Europske unije.

Vlada RH je pozvala hrvatske zastupnike u Europskom parlamentu da glasuju protiv usvajanja te odredbe, navodeći da bi bilo najbolje rješenje da se tim kompleksnim problemom bavi sljedeći saziv Europskog parlamenta.

Zastupnici su danas ponovili da reforma treba biti odrađena na odgovoran način, postepeno, kako bi se sačuvalo što više radnih mjesta u toj industriji.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. siječanj 2025 11:42