Prije desetak dana većina privatnih medija u Poljskoj u potpunosti je zacrnila svoje naslovnice portala i tiskanih izdanja. Televizijske postaje emitirale su crne ekrane s porukom "Doznajte kako će svijet izgledati bez nezavisnih medija". Radiopostaje emitirale su jednu te istu snimljenu poruku: "Prosvjedujemo da bismo vam pokazali kako će Poljska izgledati bez neovisnih medija. Ispričavamo se slušateljima i poslovnim partnerima zbog promjene u današnjem rasporedu, ali nemamo izbora".
Do 15 posto prihoda
Prosvjed je organiziran u srijedu 10. veljače i trajao je cijeli dan. Povod za prosvjed bio je prijedlog novog poreza na oglašavanje u medijima, koji je predložila vladajuća stranka Pravo i pravda (PiS), a koji bi iznosio od 7 do 15 posto prihoda od oglašavanja, ovisno o ukupnom iznosu prihoda, vrsti medija i proizvodu koji se oglašava. PiS tvrdi da se porez uvodi kako bi se pomoglo u oporavku zdravstvenog sustava, no oporba i mediji tvrde kako se radi o pokušaju gušenja kritičkih glasova.
"Radi se o tome što mediji koji su skloni vlasti dobivaju razne oblike financiranja i njima takav porez ne ugrožava egzistenciju, dok će mediji kojima je reklama jedini prihod pretrpjeti štetu koju im nitko neće moći nadoknaditi", rekla je za Jutarnji list Natalia Zaba, poljska novinarka i suradnica medijskog think tanka Institut Zamenhof.
Poljski neovisni mediji tvrde kako će godišnje gubiti oko 220 milijuna eura zbog novog poreza, što će mnoge medijske tvrtke, koje su već na rubu, sigurno poslati u stečaj. Doći će i do srozavanja kvalitete medija jer će više kvalitetnih novinara bježati u industrije s boljim plaćama ili u državne medije, koji se proteklih godina sve više pretvaraju u servis vlasti.
Orbánove metode
Otkad je PiS došao na vlast, Poljska je pala 44 mjesta na svjetskom indeksu slobode medija koji objavljuju Reporteri bez granica - s 18. na 62. mjesto. Usporedbe radi, Hrvatska je na 59. mjestu, Mađarska na 89., a Srbija na 93. Poljska vladajuća stranka, čini se, odlučila se poslužiti prokušanim metodama Aleksandra Vučića i Viktora Orbána te pokušati kontrolirati sve više medijskog prostora.
Prema istraživanju koje je u veljači ove godine objavio profesor Tadeusz Kowalski sa Sveučilišta u Varšavi, tvrtke u državnom vlasništvu gotovo su udvostručile svoje oglašavanje u medijima otkad je PiS pobijedio na izborima 2015. godine. U izbornoj 2019. oglašavanje je naraslo 24 posto. Ukupno su državne tvrtke podijelile gotovo milijardu eura na oglašavanje - četiri milijarde zlota - otkad je PiS na vlasti. No, struktura tog oglašavanja pokazuje da se pažljivo biralo gdje će se oglašavati.
Desničarska Gazeta Polska Codziennie, koja piše samo pozitivno o vladi i vladajućoj stranci, čak 52,8 posto svojih prihoda dobiva od oglašavanja državnih tvrtki.
Manje stranih medija
Liberalna Gazeta Wyborcza, jedne od najvećih poljskih dnevnih novina i relativno kritične spram vlasti, od državnih tvrtki dobiva samo 0,27 posto prihoda.
Čelnik PiS-a Jaroslaw Kaczyński već godinama javno govori da Poljskoj treba manje stranih medija - trn u oku su mu publikacije u vlasništvu švicarsko-njemačke grupe Axel Springer i američkog Discoveryja za koje tvrdi da su sveprisutne te da imaju predrasude protiv konzervativaca.
Iako je stranka nekoliko puta razmatrala kako donijeti zakone koji bi ograničili strano vlasništvo u medijima, dosad takav zakon nije predložen, prvenstveno jer bi bio protivan strogim zakonima EU o slobodnom tržištu. No, PiS je zato posegnuo za drugom alatkom iz mađarskog arsenala.
U prosincu prošle godine državni naftni div PKN Orlen kupio je Polska Press grupu, koja izdaje 20 od 24 regionalna dnevnika u Poljskoj te gotovo 120 lokalnih tjednika. Tvrtka je kupnju pravdala tvrdnjom da će im "ojačati maloprodaju". Tvrdili su i da se neće miješati u izdavačku politiku.
Medijski linč
"Jedne od lokalnih novina Polske Pressa, dan nakon što su postale vlasništvo Orlena, objavile su grozan feljton o Marti Lempart", rekla nam je Zaba. Lempart je jedna od čelnica masovnih prosvjeda protiv zabrane pobačaja u Poljskoj, koji zadaju posebne probleme vladajućoj stranci i njoj bliskoj poljskoj Katoličkoj crkvi.
"Tekst je bio copy-paste onoga što možemo čitati u srpskim tabloidima o osobama koje se suprotstavljaju lokalnoj vlasti, uključujući i vrlo neukusne komentare autora teksta na temu izgleda Marte Lempart", pojasnila je Zaba koja je dio svoje novinarske karijere provela i u Beogradu.
Da bi simbolika bila potpuna, u trenutku kad je Orlen objavio da kupuje lokalne medije, Orbán je bio u posjetu Varšavi, a Poljska i Mađarska zajedno su glasale protiv proračuna EU.
Osim kupnje medija, PiS svoju poruku šalje i kroz donacije Crkvi, posebice medijskom carstvu koje je stvorio otac Tadeusz Rydzyk Radio Marijom i Televizijom Trwam. Milijuni državnih zlota donirani su kako bi se širili vjerski stavovi radikalno drugačiji od onih pape Franje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....