StoryEditor

''Dokazana kvaliteta'', novi nacionalni sustav oznaka trebao bi poboljšati poziciju hrvatskih prehrambenih proizvoda na europskom tržištu

Hrvatksi poljoprivredni i prehrambeni proizvodi na europskom tržištu su i dalje nevidljivi. Potrošači traže više za jeftiniju cijenu. Potrebno je prvo proizvesti proizvod koji je kvalitetan i privlačan, a potom ga i prodati. Novi nacionalni sustav mogao bi olakšati povezanost proizvođača s tržištem.
 Getty Images/iStockphoto

Ministarstvo poljoprivrede je u četvrtak objavilo da uspostavlja novi nacionalni sustav kvalitete poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda – ''Dokazana kvaliteta'', radi postizanja još veće prepoznatljivosti i promidžbe domaćih poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda. 

Pravilniku o nacionalnom sustavu kvalitete poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda "Dokazana kvaliteta" objavljen je u Narodnim novinama, broj 18/20 od 19. veljače.

Jedinstvena oznaka

Novi sustav podrazumijevat će da će se putem jedne jedinstvene i prepoznatljive oznake označavati poljoprivredni i prehrambeni proizvodi.  ''Dokazana kvaliteta'' za hrvatskog će potrošača značiti da će biti informiran da kupuje domaći proizvod dodane vrijednosti, provjerene kvalitete,  odnosno da je Republika Hrvatska zemlja podrijetla glavnog sastojka te ujedno i zemlja gdje je taj proizvod proizveden i/ili prerađen, navodi se u priopćenju koje je Ministarstvo poljoprivrede objavilo na svojim internet stranicama.

"Riječ je o dobrovoljnom nacionalnom sustavu kvalitete koji je osmišljen upravo kako bi se dodatno označilo poljoprivredne i prehrambene proizvode više kvalitete odnosno proizvode s posebnim karakteristikama unutar pojedinih sektora, između ostalih, mlijeka, mesa, voća, i njihovih proizvoda. Naglasak sustava je na označavanju proizvoda s dodanom vrijednosti temeljenoj na dodanoj kvaliteti proizvoda koja proizlazi iz različitih čimbenika koji se odnose na način proizvodnje, prerade, kvalitetu sirovine ili konačnog proizvoda, a temelje se na objektivnim i mjerljivim i kriterijima. Osim informiranja potrošača o dodanoj vrijednosti proizvoda ovaj sustav štiti i proizvođače od nepoštenih praksi", piše u priopćenju Ministarstva.

Ovim sustavom označavanja Hrvatska se pridružila drugim državama članicama koje su također uspostavile ovakve sustave označavanja, na zadovoljstvo proizvođača, ali i potrošača kojima je ovakva oznaka, iza koje stoji i ovlašteno kontrolno tijelo, još dodatna sigurnost da kupuju domaći proizvod dodane vrijednosti, navode iz Ministarstva.

Ministarstvo poljoprivrede
Primjer oznake proizvoda

Nacionalni sustav "Dokazana kvaliteta" notificiran je pri Europskoj komisiji te je otvoren za proizvode i proizvođače iz drugih država članica.

Cilj politike EU je zaštititi nazive određenih proizvoda radi promicanja njihovih jedinstvenih karakteristika, povezanih s njihovim zemljopisnim podrijetlom i tradicionalnim znanjima.

Međutim, Ministarstvo poljoprivrede je uspostavilo taj sustav u svjetlu poticanja ulaska što većeg broja hrvatskih proizvođača koji će ispunjavati propisane zahtjeve kako bi upravo takvi proizvodi dodane vrijednosti konkurirali kvalitetom na lokalnom i europskom tržištu.

Ovakav sustav trebao bi potaknuti bolju promociju i postizanje boljih cijena.

Financiranje kroz mjeru 3

Kako bi olakšali ulazak proizvođača u nacionalni sustav on je uspostavljen u skladu s člankom 16. Uredbe (EU) br. 1305/2013 o potpori ruralnom razvoju iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR), i stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 1698/2005, da bi bio prihvatljiv za mogućnost financiranja kroz Mjeru 3. Programa ruralnog razvoja koja nudi mogućnost pokrivanja troškova certificiranja kao i potporu za aktivnosti informiranja i promoviranja koje provode skupine proizvođača.

Objašnjavajući kako to ide u praksi na primjeru voća, iz Ministarstva navode da im skupina proizvođača koja predstavlja većinu svih proizvođača voća mora podnijeti zahtjev za priznavanje oznake "Dokazana kvaliteta" s izrađenom pratećom specifikacijom proizvoda. Nakon što nadležno povjerenstvo utvrdi da su ispunjene sve pretpostavke za priznavanje oznake, Ministarstvo poljoprivrede donosi rješenje o priznavanju oznake za proizvod za koji je podnesen zahtjev.

Postupak potvrđivanja sukladnosti proizvoda sa specifikacijom za koju je priznata oznaka "Dokazana kvaliteta" pokreće svaki proizvođač pojedinačno, podnošenjem zahtjeva za provođenje postupka potvrđivanja sukladnosti ovlaštenom kontrolnom tijelu. Nakon što to kontrolno tijelo utvrdi da proizvođač proizvodi proizvod u skladu sa specifikacijom, izdaje mu potvrdu o sukladnosti i proizvod može biti označen znakom "Dokazana kvaliteta", s ili bez naznake države, ovisno o podrijetlu glavnog sastojka.

Hoće li ova mjera dovesti do promjene?

Hoće li ova mjera imati učinka za bolju promociju hrvatskih proizvoda na europskom tržištu pokazat će se kroz vrijeme no valja uzeti u obzir veliku konkurenciju i tržište koje se neprestano mijenja. Zato ni dodana vrijednost nije trajna, već ju je potrebno stalno prilagođavati tržištu. Najnovije studije Europske agencije za sigurnost hrane (EFSA) pokazuju da su kod europskih kupaca pri odluci o kupnji najvažnija cijena i podrijetlo proizvoda. Hrvatski potrošač više od prosječnog stanovnika EU prednost daje sigurnosti hrane. Oznaka poput ''Dokazane kvalitete'' bi morala zadovoljiti taj kriterij, ali proizvod će morati biti ukusan i jeftin.

Elisabetta  Capannelli, direktorica ureda Svjetske banke za Hrvatsku, organizacije koja je zadužena za provedbu zajedničkog projekta Strateške transformacije poljoprivrede i ruralnog prostora s ciljem izrade hrvatske Nacionalne strategije njihova razvoja, rekla je u intervjuu za Euractiv da ono što je potrebno za transformaciju hrvatske poljoprivredne proizvodnje je prije svega povezanost proizvođača s tržištem.

''Ključno za sektor je pomak k proizvodnji proizvoda s visokom dodanom vrijednošću koje ljudi žele kupiti i izvan Hrvatske, te odmak od usmjerenosti na proizvodnju primarnih namirnica i proizvoda niske dodane vrijednosti. To je taj temeljni preokret koji je bitan – rekla je Capannelli naglasivši da je lepeza hrvatskih izvoznih proizvoda uska i trenutno se ''zasniva prvenstveno na izvozu primarnih proizvoda'' poput  pšenice, kukuruza i ostale osnovne sirovine koje nisu prerađene i nisu ono što potrošač danas želi.

''Ono što ljudi danas stvarno žele je imati proizvode koji su privlačni, koji imaju dodanu vrijednost u odnosu na njihovu osnovnu proizvodnju'' , naglasila je Capannelli.

 

Ovaj je projekt financiran uz potporu Europske komisije. Ova publikacija [objava] odražava samo stajalište autora te se Europska komisija ne može smatrati odgovornom ni za kakvu upotrebu informacija sadržanih u njoj.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. kolovoz 2020 19:07