IGOR VUJOVIĆ

Imamo sva prava kao potrošači EU...ali kod nas se uplela politika i to ne funkcionira

Igor Vujović je predsjednik društva i udruge Potrošač, a odgovara na 10 pitanja našeg novinara
Igor Vujović
 Marko Todorov/Cropix

1. U tjednu iza nas otkrivene su dvije velike trgovačke prevare potrošača. Prvo je inspekcija otkrila da je više od pola kontroliranog ekstra djevičanskog ulja lažno deklarirano. Na koje se još proizvode vama žale potrošači s istim problemom?

- Nažalost, kako stvari stoje, najveća je odgovornost na potrošačima jer svaki proizvod koji kupuju moraju povjeravati, što im na kraju opet ne donosi 100-postotnu sigurnost u proizvod.

2. Poljoprivredna komora upozorila je da se u lancima prodaje mlijeko iz uvoza na koje se stavlja šahovnica kao da je domaće. Što tu može učiniti vaša udruga?

- Udruga Potrošač ne slaže se s tim da se potrošače RH dovodi u zabludu, jer to se ne bi radilo ni s jednim potrošačem od njih 500 milijuna u EU. Potrošač kao udruženje građana ne može učiniti ništa više nego ostatak građana, vjerovati državi koja propisuje norme i mjerila u skladu sa zakonskim okvirima i zakonskim regulativama EU. Svjesnost građana najveći je doprinos gospodarstvu HR.

3. Pitam vas to jer ste nedavno predstavili nova prava potrošača koja im je omogućilo članstvo u EU. Koje su najvažnije novosti?

- Zakonska harmonizacija je svakodnevno u provedbi, svi potrošači RH uživaju u istim pravima kao i svaki građanin EU, sve je na pojedincu, koliko želi biti informiran i educiran u zemljama članicama, što je veliki teret za pojedinca kao odgovornoga građanina, i breme uz sve ostale probleme koji ga okružuju u svakodnevnom životu.

4. Što je pravo na istinito oglašavanje, pravo na poštene ugovore, pravo na sigurne proizvode i pravo na 14-dnevni povrat u internetskoj prodaji?

- Tih 14 dana odnosi se samo na online shopping, sve ostalo sukladno je Zakonu o obveznim odnosima i Zakonu o zaštitu potrošača. Velika je razlika između online trgovine i one u dućanima.

5. Što je s proizvodima koji dolaze iz trećih zemlja, poput Kine ili s Kosova?

- Nažalost, zakoni EU se ne mogu primijeniti na navedene zemlje. U tom slučaju rizik kupnje je na samim potrošačima.

6. Kako su neke druge europske zemlje regulirale sankcije za one koji ne poštuju prava potrošača?

- To se tamo zove provedba zakonskih obveza. U nekim su državama one slabije, u nekima su jače. U RH nadležnost za zaštitu potrošača je pod nadležnosti Državnog inspektorata.

7. Kakvi su odgovori trgovaca kad ih upozorite na nepoštenu trgovačku praksu i prevaru potrošača?

- To morate pitati Državni inspektorat, u čijoj je to nadležnosti....

8. Nakon osam godina uspjeli ste u prvom kolektivnom postupku u korist potrošača u slučaju Franak. Što je sada činiti onima koji su oštećeni?

- Banke su dobile presudu da su radile protivno zakonu, ali sada pozivamo potrošače da nam se obrate u slučaju predaje tužbe protiv svoje banke kako bismo im pomogli u predaji tužbe jer je to jedini put kako bi banke platile danak korisnicima CHF kredita.... Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

9. Što se događa s fantomskim računima koje dobivaju Zagrepčani, tj. čudnim opomenama starim nekoliko godina?

- Potrošači moraju pristupiti sukladno reklamacijskom postupku, pisanim putem davatelju usluge, jer jedino se pisana reklamacija smatra službenom reklamacijom, ne telefonska i osobno.... Najveći je problem to što potrošači nisu educirani i informirani o svojim pravima, posebno što nisu savjetovani.

To je greška cijelog sustava jer savjetovališta više ne financira Ministarstvo gospodarstva kao u prošlosti, i potrošači građani su ostavljeni samima sebi, a svjedoci smo da to nikako ne funkcionira jer su potrošači izgubljeni, a tu upravo nastupaju udruge za zaštitu potrošača...

10. Mogu li potrošači koji koriste groblja tražiti odštetu jer nisu mogli biti na ispraćaju bližnjih, poput onih povlaštenih na Bandićevu pogrebu?

- To je previše kompleksno pitanje u ovom trenutku.

A da ja vas nešto pitam...

VUJOVIĆ: Znate li koliki ste dobili račun za vodu ovaj mjesec?

ŠIMIĆ: Nemam pojma jer mi je začepljena tuš-kada, lavabo mi se penje prema nosu kad se umivam i čini mi se da sam najveći potrošač vode iz vodokotlića. A ovu običnu ne stignem piti uz toliko sadržaja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. travanj 2024 00:21