- Htio sam da naši klinci jednog dana znaju što uistinu jedu - započinje svoju priču Marko Kozjak koji je 2017. za svojim kolegom Nikolom Vidom započeo jedinstvenu tvrtku i platformu na Hrvatskom ali i na europskom tržištu – VeeMee.
VeeMee je digitalna platforma koja povezuje sektor agrikulture i tržišta te kroz samo jedan klik smartphona omogućava potrošačima da u potpunosti razumiju podrijetlo proizvoda koji kupuju. Platforma se povezuje na PID profil – identitet proizvođača, olakšava standardizaciju i nudi informacije o proizvođaču i hrani.
- Svakako možemo napomenuti da smo prvi u svijetu sa najvećim brojem proizvođača/proizvoda za koje smo osigurali sljedivost i transparentnost hrane u digitalnom obliku dostupnu gotovo svima – govori Kozjak.
Prema jednostavnom sloganu 'Misliš li da znaš što jedeš' VeeMee omogućava 'sljedivost' hrane tj. engleski pojam 'traceability'. No to je samo 'početak piramide' jer su kroz uspostavljanje mehanizma za sljedivost hrane omogućene druge faze poput: koordinacije logistike koja potom omogućava smanjene bacanja hrane i povrat iskoristive hrane u trgovačke lance ili njenu prenamjenu. Na kraju zahvaljujući platformi sudjeluje se u Crowdfundingu, kampanjama za financiranje za poljoprivrednike i proizvođače a vođene su kroz korištenje PID-a.
- Što proizvodi, tko proizvodi, gdje i koliko – je najbitnija stavka u lancu objašnjava Kozjak, koji kreativno već priprema plasirati svoj novi projekt – 'Kako povezati umjetnu inteligenciju s hranom?'. No još je pomalo tih i suzdržan oko projekta jer ne želi otkriti sve tajne buduće inovacije za koju neće više biti potreban kod i deklaracija na proizvodu već samo proizvod i smartphone.
Možete li mi ukratko objasniti što radite i kako je nastao VeeMee?
Preko deset godina sam radio u prodaji, otkupu voća i povrća u uvoznoj i izvoznoj robi iz Hrvatske. Radio sam na raznim funkcijama i uglavnom sam popratio sustave i pogreške istih sustava. Pogreške su dio naših poslovanja, no mi ih ne percipiramo kao pogrešku nego jednostavno radimo svoj posao. Kada smo osnovali tvrtku VeeMee 2017. godine čije je ime poteklo od imena mojeg i Vidovog sina, Vito i Mihael krenuli smo od sljedivosti robe. Odlučili smo putem QR koda definirati poljoprivrednika unutar platforme tj. unutar digitalnog sustava poput Facebooka ili Google-a. Na platformi smo odlučili definirati: ime i prezime poljoprivrednika, veličinu njegove površine, vrste proizvoda itd.
QR kod je najjednostavniji za korištenje i mobiteli ne moraju imati aplikaciju VeeMee kako bi ga učitali već je dovoljno upaliti kameru koja već ima integrirano očitavanje QR koda te se registriranjem koda jednostavno povezuje na našu bazu podataka gdje vam prikazuje sve pojedinosti proizvoda. Od 2018. godine smo zahvaljujući tome krenuli u projekt 'Food Waste', tj. smanjenja bacanja hrane i 'Smart Logistics', tj. pametne logistike.
Kako pomoću platforme smanjujete količinu bacanja hrane?
Tako što smo preuzeli dio logističkog procesa na sebe i direktnu komunikaciju s dobavljačima i proizvođačima. Food Waste smo pokrenuli iz čiste potrebe. Shvatili smo da sljedivost nije dovoljna te da ako zaista želimo kvalitetno raditi taj posao moramo napraviti jedan cijeli 'food cycle' – kružni tok hrane. To znači da moramo krenuti od poljoprivrednika, preko otkupljivača i doći do prodavača i krajnjeg potrošača. Kako bi spasili neku robu od bacanja moramo razumjeti cijeli krug.
Vrlo smo učinkoviti u tome i do sada smo spasili preko 250 tona robe. Kada smo počeli raditi 'Food Waste' shvatili smo da bi mogli koristiti i 'pametnu logistiku'. Ona doprinosi smanjenju CO2 u atmosferi. Objasnit ću vam na jednostavnom primjeru: ' Do sada smo imali situaciju da ako bi trgovački centar imao dovoljnu količinu dnevne ponude svježeg voća i povrća morao je kamion dovoziti dvije ili tri palete robe manga ili ananasa - neke uvozne roba koja se ni ne proizvodi u Hrvatskoj. To nije isplativo i odlučili smo napraviti kombinirani transport iz uvoznih zemalja tj. više dobavljača od istog trgovačkog centra implementirati na naš centralni lager i dnevno dovoditi hranu prema potrebama trgovačkog lanca. Ali u tom slučaju dobavljač neće poslati jednu dvije tri palete ananasa nego će automatski poslati dvanaest sa daljnjom dinamikom isporuke. Time prvo kupcu osiguravamo najsvježiju robu, a istovremeno nije deset kamiona došlo prema Hrvatskoj nego je došao jedan koji je dovezao robu. Do sada smo odradili putem takvog sustava preko 1100 tona logistike.
Ono što je najbitnije su podaci koje smo dobili iz cijelog procesa, a to je da je 70 posto povrata robe logistički problem: kriva deklaracija, potrgana paleta, potrgana kutija. Trideset posto povrata robe se događa radi kvalitete. U roku od 24 sata mi proberemo robu i provjerimo što možemo vratiti na police trgovačkog centra. Na temelju navedenih podataka zaključili smo da 15 posto povrata robe od tih 70 se događa upravo zbog krive deklaracije.
Kako ste ustupili problemu deklaracija?
Putem našeg sustava sljedivosti, želimo napraviti prvu Digitalnu deklaraciju koja bi omogućila direktnu promjenu podataka u digitalnom obliku. Savršen primjer imali smo nedavno kada se crno grožđe u jednom trgovačkom lancu moralo vratiti jer je na deklaraciji pisalo da je bijelo. Naša tvrtka je predeklarirala robu kako bi se vidjelo da je došlo do pogreške kako bi se vratila roba u trgovački centar da se vidi da je došlo do pogreške. Bacanje predstavlja dodatne troškove, povećava CO2 radi transporta te niz drugih problema. Digitalna deklaracija će značiti za inspektora direktnu promjenu deklaracije i njome bi se umanjilo 15 posto ukupnog povrata, a za krajnjeg kupca će značiti sljedivost – isti kod za dvije funkcije.
Može li se smanjiti ambalaža putem digitalne platforme?
Može, sljedivost je ključ svega. Trebalo mi je deset godina da shvatim da je sljedivost koju sam krenuo razvijati odgovor na sve: na smanjenje otpada, ambalažu, organiziranu proizvodnju. Sljedivost hrane u digitalnom obliku pruža mogućnost razvoja savjesnog kupca.
Kupac u većini slučajeva ne percipira plastiku koju kupuje zajedno sa komadnim proizvodom, smatram da ga je potrebno dodatno informirati o navedenom problemu. Nakon informacije lakše je pojasniti poskupljenje proizvoda povodom plastike koju treba reciklirati te istim pristupom prikazati proizvođače/trgovce koji su više orijentirani ekološki održivom pakiranju.
Pretpostavljam da je druga opcija za trgovce pakirane robe u interesu smanjenja plastike okrenuti prema rfs pakiranju tj. prodaji robe na komad bez dodatne ambalaže – primjer salata kristal. Mana ovog sustava je da se može povećati otpad hrane unutar trgovina budući da kupci mogu birati te samim time sva roba koja je „ne odabrana“ postat ce otpad. Jedinu prednost koju u ovom kontekstu vidim jeste doniranje ovog tipa hrane potrebitima.
Nažalost ovaj problem neće nestati preko noći i potreban će biti ozbiljna prilagodba kako bi ga riješili. Apsurdno je da smo se doveli do situacije da je jeftinije proizvesti novu plastičnu bocu nego reciklirati staru. Također, možemo dokazati na svom primjeru kupca i raditi savjesne i pametnije izbore. To ćemo dosegnuti ili teškim propisima i zakonima ili ako sazrijemo i shvatimo da naš planet nije samo naš već i planet naše djece i unuka.
Kako komentirate činjenicu, da danas postoji sve više kontrola i testiranja hrane, sve više podataka na deklaracijama, a ljudi imaju sve manje povjerenja u ono što jedu?
Čekao sam da me to netko pita. Dakle što je deklaracija? Deklaracija je zakonska obveza koja mora stajati na proizvodu. Ako kupite neki proizvod imate „samo“deklaraciju i jasno definiranu informaciju. Putem digitalnog koda, kliknete i saznate sve detalje o proizvođaču i proizvodu. Sviđa li ti se taj proizvod ti ćeš se vratiti u trgovački centar i kupovati taj proizvod te imaš mogućnost „upoznati“ proizvođača. U slučaju bilo koje neispravnosti vi se možete direktno povezati s otkupljivačem ili proizvođačem. Ako vidite da jedete rajčicu u dvanaestom mjesecu i piše da je to Hrvatska rajčica, imate pravo putem platforme VeeMee provjeriti tko zaista usred zime uspijeva proizvesti rajčice kod nas. Dakle cilj je da vi kao krajnji korisnik možete provjeriti podatke i biti sigurni što kupujete i jedete.